HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijen
Vliegtuigtypes
GebeurtenissenFotohoek
oud Zestienhoven.nl
Hollandair Libel

Hollandair was de naam van een Nederlandse Luchtvaartonderneming die zich richtte op de reparatie en revisie van kleine vliegtuigen. De onderneming werd rond 1956 te Katwijk aan Zee opgericht door zweefvlieger Jan G.Hoekstra.


De Hollandair Libel tijdens de testvluchten als sproeivliegtuig voorzien van een Lycoming motor en sproeiuitrusting                                                         (Nico Terlouw, Rotterdam, 1959)

In 1957 ontwierp Hoekstra samen met J.G.Veldberg van de Nationale Luchtvaartschool (NLS) een sproeivliegtuig in opdracht van het Eerste Groningse Landbouw Sproeibedrijf, wiens vorige sproeivliegtuig gecrasht was. Dit nieuwe ontwerp kreeg daarbij de naam "Libel". In slechts zes maanden tijd werd het zweefvliegtuigachtige toestel gebouwd in de werkplaats van Hollandair en maakte op 19 juli 1957 onder de gereserveerde registratie PH-NGX zijn eerste vlucht. Het toestel was ontworpen als landbouwsproeivliegtuig en kon door zijn zeer lange vleugel, waardoor het mogelijk was om zeer langzaam te vliegen, voorzien worden van sproeitanks met een totale inhoud van 300 liter. Ook bestond de mogelijkheid om in de romp verdelgingsmiddelen in poedervorm mee te nemen. In de cockpit, waarvan de zijkanten open waren, was slechts plaats voor één persoon.

De "Libel" was tot begin 1960 gestationeerd op Zestienhoven waar er diverse proeven mee werden gedaan. Uit deze proeven bleek dat het vliegtuig niet voldeed als sproeivliegtuig.
In februari 1960 werd de "Libel" verkocht aan het luchtreclamebedrijf Skylight, dat vanaf het vliegveld Hilversum opereerde. Het vliegtuig werd daarbij op 22 februari 1960 officieel ingeschreven in het Nederlandse register als PH-NGX op naam van J.Daams. Met de overdracht aan Skylight werd het toestel door de NLS op Zestienhoven voorzien van een deHavilland 'Gipsy Major' motor waarbij de oorspronkelijk ingebouwde Lycoming motor werd verwijderd.

Tot de zomer van 1964 werd de Hollandair "Libel" door Skylight gebruikt voor het slepen van reclamespandoeken waarvoor het toestel uitstekend geschikt was. Met een sleep bleef het toestel bij 40 km/uur nog in de lucht.
In juni 1965 belandde het toestel tijdens een storm in de bomen rond het vliegveld Hilversum, nadat het van de grond was losgeslagen. De kist werd daarbij dusdanig beschadigd dat het toestel moest worden afgeschreven en de regsitratie werd op 10 februari 1966 verwijderd uit het register.

De Hollandair "Libel" voorzien van een Gipsy Major motor en met Skylight opschriften.                                                                                            (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1960)

Technische gegevens van de Hollandair HA-001  

motortype 130 pk Gipsy Major
max. snelheid 150 km/u
startgewicht 1200 kg
spanwijdte 15,00 meter
lengte 8,40 meter

bron: De Nederlandse vliegtuigen, Theo Wesselink, Thijs Postma

Wim Zwakhals, juli 2009  

HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypesGebeurtenissenFotohoek