HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypes
Gebeurtenissen
Fotohoek
oud Zestienhoven.nl
Demo IPTN

Vliegtuigfabrikanten koppelden vaak een bezoek aan de Parijse Luchtvaartshow aan een demonstratietour na de show. Zo kwam in juni 1997 IPTN (Industri Pesawat Terbang Nusantara) ofwel Nusantara Aircraft Industries op Rotterdam langs om hun nieuwe huidige en toekomstige productiemodellen, de N-250 en CN-235MPA te promoten.


PK-XNG het prototype van de IPTN N-250 tijdens zijn demo vluchten op Rotterdam.                                             (Wim Zwakhals, 27 juni 1997, Rotterdam)

Onder president Soeharto had Indonesië, in de tachtiger jaren van de vorige eeuw, de wens tot de toonaangevende opkomende industrielanden te behoren. Soeharto vroeg daartoe professor B.Habibie terug te keren naar zijn land. Prof. Habibie werkte als vliegtuigontwerper onder andere bij MBB (Messerschmitt Bolkow Blohm) en Airbus. In Indonesië wordt hij minister van Wetenschap en Technologie en krijgt de taak een volwaardige Indonesische luchtvaartindustrie op te bouwen, gesteund op overdracht van buitenlandse technologie.
Habibie vormt het bestaande luchtvaartbedrijf Nurtanio Aircraft Industries met 500 werknemers om tot een moderne industrie. Met Spanje wordt onderhandeld over de licentie bouw van de Casa 212 welke in lecentie gebouwd wordt als de NC-212. In 1986 wordt Nurtanio omgevormd tot de IPTN /Nusantara Aircraft Industries Ltd. en worden met buitenlandse vliegtuigbouwers afspraken gemaakt over verdere licentiebouw. Vanaf 1989 worden een aantal helicopters zoals de AS.332 en Bo.105 gebouwd.
Bij deze fabrieken op Bandung werken op dat moment meer dan 10.000 mensen welke onder leiding van westerse technici het ontwerpen en bouwen van vliegtuigen bijgebracht krijgen. 

Het belangrijkste samenwerkingsverdrag daarbij waren de verdere afspraken met CASA (Construcciones Aeronaticas SA) voor het ontwerpen en de bouw van de CN.235. Dit ontwerp werd gestart in 1980 welk leidde tot een eerste vlucht van het eerste prototype op 11 november 1983 en de eerste vlucht van het eerste seriemodel op 19 augustus 1986. De productie van de CN.235 vond daarbij zowel plaats bij CASA in Spanje als bij IPTN in Indonesië. De productie bij IPTN startte met een bestelling van 6 stuks voor de Indonesische Luchtmacht, na deze bestelling werd Merpati verplicht om 15 stuks van de CN.235 te kopen, dit gericht om de productielijn open te houden en de daarbij behorende kasstroom op gang te houden.

Vanuit deze opgebouwde kennis van het bouwen van vliegtuigen werd gestart met het eerste eigen vliegtuigontwerp, de IPTN N-250, de bouw van een regionale turboprop met plaats voor 50 pasaagiers. De letter 'N' staat daarbij voor 'Nurtanic Pringgoadisuryo' een van de eerste Indonesiche vliegtuigbouwers. De N-250 moet in Indonesië de opvolger worden van de Fokker F-27's en Fokker 50's welke op dat moment in grote getalen door de Indonesche luchtvaart maatschappijen gebruikt worden.
Het ontwerp werd voor het eerste aangekondigd op de Parijse Luchtvaartshow van 1989. Gekozen werd voor om het ontwerp lichte materialen te gebruiken zoals titanium en composiet. De romp werd afgeleid van de opbouw van de romp van de CN.235, echter wel breder en hoger. De vleugel, staartdeel en motorgondels waren van een geheel nieuw ontwerp. De vleugel werd ontworpen met STOL eigenschappen. De standaard avionics bestond uit een Rockwell Collins Pro 4 systeem. Het fly-by-wire systeem werd ontworpen door Lucas (later een onderdeel van Goodyear) en Liebherr.

In 1993 werd gestart met de bouw waarop op 10 november 1994 het eerste prototype (PK-XNG) de hangaar uit rolde. De eerste vlucht werd gemaakt op 10 augustus 1995. De N-250 werd voorzien van twee Allison AE 2100C turbopropmotoren (3200 pk) in combinatie met een zesbladige Dowty R384 propellor.

De 50/54 zitter heeft een bereik van 1480 km. een ideale afstand voor de binnenlandse vluchten binnen de Indonesche archipel. Met een snelheid van 555 km/h is de N.250 op dat moment ook de snelste regionale prop ter wereld. Het tweede prototype (PK-XNK) moet de productieversie worden, wordt daarbij met 1,52 meter verlengd en aangeduid als de N.250-100. Dit toestel biedt plaats aan 64/68 passagiers en maakte zijn eerste vlucht op 19 decemeber 1996.  

Binnen korte tijd werden meer dan 200 bestellingen en opties geplaatst door o.a Merpati (5 tuks en 95 opties), Sempati (6 stuks en 10 opties), Bouraq (5stuks en 60 opties), Gulfstream International (10 stuks) en FFV (24 opties).
Echter de financiële crisis in Azië in 1997 betekende het einde van het project. Luchtvaartmaatschappijen konden bij hun banken geen geld meer lenen en ook de Indonesche staat komt in financiële problemen. Wanneer Indonesië noodhulp aanvraagt bij het IMF is een van de voorwaarden van een lening van het IMF in janauari 1998 dat het land onmiddelijk stopt met de financiering van een eigen luchtvaartindustrie. Binnen IPTN werd nog gezocht naar een andere financieringsmogelijkheid om de 90 miljoen dollar te financieren die het programma nodig had om de certificering van het N-250 af te ronden, echter dit blleek niet mogelijk. 
De verder ontwikkeling van de N-250 werd daarop gestaakt, wel werd voortgegaan met de bouw van de NC-212 als de CN.235. In 2000 werd IPTN omgevormd en kreeg de nieuwe naam PT Dirgantara Indonesia.

In 2004 maakte de Indonesiche regering weer een studie naar de mogelijkheden tot voortzetting van het N-250 project. Echter de markt voor een 60/70 zitter werd volledig ingenomen door de ATR-72 en Bombardier Q400 en de nieuwe generatie jets als Bombardier CRJ700 en Embrear 170 in opmars. De beidei prototypes van de N.250 PK-XNG en N.250-100 PK-XNK bestaan nog steeds en staan opgeslagen op Bandung.

Dirganttra bleef bestaan waarbij de focus kwam te liggen op de verdere licentiebouw van de NC-212 en de bouw van de CN.235. De transportversie van de CN.235 werd daarbij al snel verder ontwikkeld als een maritiem patrouille vliegtuig. De technische constructie van de CN.235MP werd daarbij tussen Spanje en Indonesië gedeeld, echter beiden richten de versie naar eigen inzichten in. De in Spanje verder ontwikkelde CN.235MP Pursuader wordt voorzien van een Nothrop Grumman APS-504 radarsysteem. De indonesche variant wordt uitgerust met een Seaspray 4000 systeem van BAe systems met een An/APS-134 radar van Raytheon of de Ocean Master 100 van Thales.


AX-2314 IPTN CN.235MPA  TNI-AU  op Rotterdam                                                                                        (Wim Zwakhals, 27 juni 1997, Rotterdam)

IPTN op Rotterdam
De IPTN CN.235MPA AX2314 van de TNI_AU kwam als eerste op Rotterdam aan. Dit toestel arriveerde op 25 juni 1997 komende uit Helsinki. De PK-XNG N.250 volgde twee dagen later en kwam op de 27ste aan vanuit Berlijn-Tempelhof. Deze IPTN N.250 maakte die dag enkele demonstratievluchten voor de aanwezige vertegenwoordigers van Schriener, TTA, VLM en ING Lease.
Beide toestellen vertrokken een dag later naar Lahr.

Technische gegevens van de N.250

 spanwijdte  28,00 m
 lengte  26,63 m
 hoogte  8,78 m
 diameter romp  2,90 m
 vleugel oppervlak  65,00 m2
 leeg gewicht  13.665 kg
 max t/o gewicht  22.000 kg
 kruissnelheid  300 kts, 556 km/h
 plafond  25.000 ft
 bereik  800 nm 




bron:  Airnieuws archieven, Flight International

Wim Zwakhals:  augustus 2014 


HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypesGebeurtenissenFotohoek