HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypes
Gebeurtenissen
Fotohoek
oud Zestienhoven.nl
European Tour of FAI 1959

De luchthaven Zestienhoven trad in het verleden regelmatig op als "gastheer" voor rallye's van sportvliegtuigen. De eerste grote meeting vond plaats kort na de oprichting van de luchthaven, in 1959.

SP-APH een van de drie deelnemende Yak-18's                                                                                          (Fred van Bruggen, Zestienhoven, 17 juni 1959)

In dat jaar werd de "European Tour of the FAI" gehouden van 17 tot en met 21 juni 1959 en was daarbij de eerste rondvlucht van de FAI (F
ederation Aeronatique Internationale) gehouden na de Tweede Wereldoorlog. Op 17 juni arriveerden de deelnemers op Rotterdam en werden er spotlandingen uitgevoerd tussen 11.00 en 14.00 uur. De dag er na vertrokken de deelnemende vliegtuigen tussen 09.00 uur en 10.30 uur naar Oostende - Middelkerke om vandaar uit door te vliegen naar Nancy - Vittel, eventueel met een tankstop op Charleville. Op 19 juni ging het hele circus naar Koblenz met een eventuele tussenstop op Saarbrucken en de dag daarop was Luxemburg aan de beurt. Op een aantal van de genoemde vliegvelden werden behendingheids wedstrijden gehouden en men bezocht bezienswaardigheden in de regio's. 

De rallye kende een grote opkomst vanuit West-Duitsland. Het was ook de eerste grote na-oorlogse rallye waar Duitse sportvliegtuigen aan mee konden doen. Pas op 5 mei 1955 werd het verdrag getekend waarin de Bundesrepubliek Duitsland als onafhankelijke staat werd erkend waarbij vanaf februari 1955 het toegestaan werd om een duits civiel luchtvaart register te starten.   

Onder de deelnemers een delegatie afkomstig uit Polen. Zij namen deel aan de rondvlucht met drie Yak-18A's. Het ontwerp van de Yak-18 stamt uit 1947. het was een na-oorlogs gebouwde trainer opgebouwd uit een stalen buizen frame met doekbekleding en had een intrekbaar landingsgestel. Tussen 1947 em 1957 werden er 8334 Yak-18's gebouwd zowel voorzien van een neuswiel als een staart wiel. Veelal tweepersoons toestellen, echter ook gebouwd als eenzitter (Yak-18P). De Yak-18 werd ook in Polen gebouwd en daar gebruikt zowel door de luchtmacht als bij de staats vliegclubs.

De Scandinavische vertegenwoordigers bestonden uit 4 KZ-VII's uit Denemarken, welke tot de oudtjes behoorden en in 1946/1947 al in het register werden ingeschreven. Mooie deelnemer was de SE-BZN, een echte
Messerschmitt Me.108 Taifun welke nog dienst had gedaan bij de Luftwaffe in Finland als de A2+GA. In 1946 in Noorwegen ingeschreven als de LN-DAT en in september 1955 verkocht in Zweden als de SE-BZN.   

Waren de Engelse sportvliegers nog voorzien van vertrouwde vliegtuigtypes als de Miles M.38 Messenger, M.65 Gemini en Percival P.28 Proctor, dan waren de Fransen het tegendeel met gloednieuwe vliegtuigtypes als de CEA Dr.100 waarvan het prototype een jaar daarvoor (14 juli 1958) net zijn eerste vlucht had gemaakt en de door Claude Rousseau op Dinard nieuw gebouwde CP.301B Emeraude.

Uit het zuiden van Europa ook leuke deelnemers zoals uit Spanje de EC-AKK een AISA I-11B Peche en de Jodel D.112 EC-AOX en uit Italie de Fairchild F.24R I-BIOR.  

Onder de toestellen de SL-AAT, een C-180 uit Saarland. Na de Tweede Wereldoorlog werd Saarland niet direct in de Bundesrepubliek Duitsland opgenomen omdat ook Frankrijk aanspraak maakte op inlijving van dit gebied, Pas in 1959 werd het Saarverdrag getekend waarna ook Saarland toetrad tot de Duitse Republiek. Dit betekende wel dat de vliegtuigen in Saarland in de periode 1953 t/m 1959 een eigen kenmerk toegekend kregen, nl SL-... De aanwezigheid van de SL-AAT op Rotterdam was daarbij het enige bezoek van een in Saarland ingeschreven vliegtuig aan Zestienhoven, want in 1959 werden alle toestellen ingeschreven in het West-Duitse luchtvaart register.  

De Nederlandse vertegenwoorigers aan deze rallye bestonden uit de twee Erco 425CD Ercoupes PH-NCE en PH-NCF, beiden tien jaar daarvoor (in 1949) ingeschreven, de Pa-12 Super Cruiser PH-NCY, de beiden M-1D Sokols van Rotterdam PH-NEM en PH-NFK. Drie Pa-22 Tri-Pacers vlogen mee, de PH-NGE, PH-RAC en PH-REP, toen nog een vrij nieuw sport vliegtuig van circa 2/3 jaar oud. Twee van de genoemde Tri-Pacers zouden begin jaren zestig verkocht worden en Nederland verlaten. Tot slot de twee Piper J3C-65 Cubs PH-UCG en PH-UCS van de Nationale Luchtvaart School die aan deze rallye deel zouden nemen. 


PH-REP  Piper Pa-22-160 Tri-Pacer was een van de Nederlandse deelnemers                                                       (Nico Terlouw, Rotterdam,  17 juni 1959)

De deelnemers aan de FAI 1959

CA+511 Piper L-18C    Luftwaffe  
D-EBOP Cessna 170B
D-ECAD Klemm 105D
D-EDIS DH-82A Tiger Moth
D-EDIT Piper J3C-65 Cub
D-EDYP Piaggio P-149D
D-EGIB Aero Jodel D.11A
D-EHAC Piper J3C Cub
D-EHEP Cessna 140
D-EHOH Stark Turbulent D
D-EHUG Piper Pa-22 Tri-Pacer
D-EJAB SAI KZ VII-U4
D-EKIN Bücker Bü-181 Bestmann
D-EKUP Scheibe SF.23A Sperling
D-ELIK Klemm Kl.107B
D-ELUM Piper J3C Cub
D-ELUX Cessna 170
D-EMAF Taylorcraft
D-EMOZ Cessna 170
D-EMUG
Piper Pa-22 Tri-Pacer
D-EMUP
Benesz-Mrax M.1D Sokol
D-ENUM
Auster J/1
D-ENUX Cessna 170B 
D-ENYD
Cessna 175
D-ENYN
Stark Turbulent D
D-IDUM
Beech B50 Twin Bonanza


D-EGIB Aero Jodel D-11A met op de achtergrond de D-EHEP C-140                                                       (Nico Terlouw, Zestienhoven, 17 juni 1959)

EC-AKK   
AISA I-11B Peche
EC-AOX Jodel D.112
EI-AJG Beech 35 Bonanza
F-BBEN Nord 1203 Norecrin
F-BFHS Piper Pa-16 Clipper
F-BHNQ Jodel D-117
F-BILS Rousseau CP301B Emeraude
F-BIOB Jodel D.117
F-BIOC Jodel D.117
F-BITR CEA Dr.100
F-BITZ CEA Dr.100
F-BIVV CEA Dr.100


F-BBEN Nord 1203 Norecrin aan het begin van de lijn van deelnemers                                           (Nico Terlouw, Zestienhoven, 17 juni 1959)
G-AFRV        Tipsy Trainer 1
G-AFVR GAL Cygnet 2
G-AHZT Miles M.38 Messenger
G-AIED Percival P.28B Proctor
G-AKDD Miles M.65 Gemini
G-AKEM Miles M.65 Gemini 1A
G-AKGD Miles M.65 Gemini 1A
G-ALGE DeHavilland DH-89 Dragon Rapide
G-AMDE Milse M.65 Gemini
G-AOFS Auster J/5L
HB-ESE Ryan Navion 4
HB-LBD Cessna 310B
I-BIOR Fairchild F.24R-46a
LX-AIR Cessna 170B
LX-SUD Piper Pa-22 Tri Pacer
OO-AIA Ercoupe 415CD
OO-APH Piper Pa-23-160 Apache
OO-EXK Ryan Navion 4
OO-GAD Fairchild UC/61K
OO-NIA Tipsy Nipper
OO-ODR Miles M.65 Gemini

OO-GAD Fairchild UC-61K Argus was een van de bezoekers                                                              (Nico Terlouw, Zestienhoven, juni 1959)

OY-DOB     SAI KZ III-U2
OY-DSU SAI KZ III-U2
OY-DTA SAI KZ III-U2
OY-DVU SAI KZ III-U2
PH-NCE Erco 415D Ercoupe
PH-NCF Erco 415D Ercoupe
PH-NCY Piper Pa-12 Super Cruiser
PH-NEM Benesz-Mraz M.1D Sokol
PH-NFK Benesz-Mraz M.1D Sokol
PH-NGE Piper Pa-22-150 Tri-Pacer
PH-RAC Piper Pa-22-150 Tri-Pacer
PH-REP Piper Pa-22-150 Tri-Pacer
PH-UCG Piper L-4J Cub
PH-UCS Piper L-4J Cub
SE-BZN Messerschmitt Me.108 Taifun
SP-APH Yakovlev Yak-18
SP-APT Yakovlev Yak-18
SP-APU Yakovlev Yak-18
SL-AAT Cessna 180



Een van de fraaiste deelnemers was de SE-BZN Messerschmitt Me.108 Taifun                                      (Nico Terlouw, Zestienhoven, juni 1959)

bron: Airnieuws archieven

Wim Zwakhals: mei 2014


HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypesGebeurtenissenFotohoek