Home
Lijndiensten
LuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypesGebeurtenissenFotohoek
oud Zestienhoven.nl
Swissair
Op 18 april 1961 opende Swissair de lijndienst Zürich - Keulen - Rotterdam. Deze dienst werd gevlogen met de Convair 440 Metropolitian en werd dagelijks gevlogen. Zoals de timetable laat zien was het een avondvlucht waarbij het toestel om tien over zes vanuit Zürich vertrok en na een tussenstop op Keulen om tien over negen op Zestienhoven landde. Na een night stop vertrok de dienst de volgende morgen om tien over negen via Keulen naar Zürich. Op 1 april 1967 werd de CV-440 op de dienst vervangen door de Fokker F-27 Friendships van Balair. Op 27 september 1968 werd overgegaan op de DC-9-30 waarbij nu en dan een SE-210 Caravelle op de dienst werd ingezet. Het aantal passagiers dat tot een minimum gedaald was nam hierdoor weer flink toe. Vanaf 1 april 1969 werden de diensten naar Keulen en Rotterdam gescheiden, de dienst naar Rotterdam werd daarbij doorgetrokken naar Manchester waarbij de kist op Manchester een night stop maakte. Vanaf 25 april 1970 werd een van BUA gehuurde BAC 1-11 ingezet welke toestel voorzien werd van Swissair opschriften.
Na 10 jaar, op 31 oktober 1971, werd de lijndienst stop gezet. Swissair zag geen stijgende lijn in het aantal passagiers (gemiddeld 30 in het zomerseizoen en 15 in de winter) en daarnaast werd in Engeland de wintertijd ingevoerd welke het moment van vertrek vanuit Manchester onaantrekkelijk maakte.

Zürich - Rotterdam van 18/4/1961 t/m 31/10/1971
Swissair  
CV-440 Metropolitian          HB-IMB,HB-IMC, HB-IMF, HB-IMG,HB-IMH, HB-IMK, HB-IML, HB-IMM, HB-IMN, HB-IMP, HB-IMR
Se-210 Caravelle   HB-ICS, HB-ICT, HB-ICU, HB-ICX 
DC-9-32 HB-IDO, HB-IFF, HB-IFG, HB-IFH, HB-IFI, HB-IFL, HB-IFM, HB-IFN, HB-IFO, HB-IFP, HB-IFR, HB-IFT, HB-IFU, HB-IFV, HB-IFX, HB-IFY,HB-IFZ              
BAC 1-11 G-AWYS, G-AWYR (BUA)


HB-IMK Convair CV-440 Metropolitan van Swissair op de lijndienst naar Zurich .                                                                (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1963)
 
Swissair timetable uit 1963 met een night stop van de CV-440 op Rotterdam, gevlogen werd onder vluchtnummer SR124/SR125         (bron: timetableimages)


De time table uit 1970 waarbij nu Zurich - Rotterdam - Manchester (SR-849) en terug (SR-841) werd gevlogen met inzet dat jaar van de BAC 1-11                             (bron: timetableimages) 


HB-IRN Douglas C-47B Dakota, de Dakota's vlogen allen in de kleuren van Swiss Air Lines                                                              (archief Wim Zwakhals)

Swissair kent een lange bestaansgeschiedenis. Het bedrijf werd al op 26 maart 1931 opgericht als de Schweizeriche Luftverkehr AG en vloog daarbij onder de naam Swiss Air Lines.

We behandelen de na-oorlogse periode van Swissair tot de jaren zeventig, de periode van opbouw van Swiss Air Lines en de periode waarbij Swissair de lijndienst op Rotterdam vloog.
Voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog had Swiss Air Lines al een efficient lijnnennet opgebouwd en direct na het beëindigen van de oorlog werd dit lijnnennet weer opgepakt. Zwitserland was neutraal tijdens het conflict en de overgebleven vooroorlogse DC-3 Dakota vloot, die voor een groot deel de oorlog overleefd had (HB-IRA, IRE, IRI en IRO), werd snel uitgebouwd tot 14 stuks (HB-IRB, IRC, IRF, IRG, IRL, IRM, IRN, IRH en IRK) voor een groot deel afkomstig vanuit USAAF en RAF voorraden en werden bij de fabriek vier nieuwe DC-4's besteld (HB-ILA, ILE, ILI en ILO). In de zomer van 1946 vloog Swiss Air Lines al de verbindingen vanuit Zwitserland naar Amsterdam, Barcelona, Brussel, Lissabon, Madrid, Malmö, Parijs, Praag en Zurich.
Voor de oorlog bestonden alle vliegvelden in Zwitserland uit grasbanen, echter direct na de oorlog werd er gewerkt aan moderne luchthavens met verharde banen en Geneve-Cointroin en Zürich-Kloten behoorden na de oorlog tot de modernste luchthavens van Europa. In novenber 1946 werd de eerste Douglas DC-4 Skymaster aan Swiss Air Lines afgeleverd, de HB-ILA, gevolgd door de HB-ILB in februari 1947. Vluchten werden gestart vanaf Zürich naar Jerusalem en Cairo. Begin 1947 werden de rechten verkregen om vanuit Geneve naar New York en Washington te vliegen en op 22 mei 1947 werd daadwerkelijk gestart met de lijndienst met de DC-4 van Geneve naar Washington. De DC-4 werd voor deze vluchten uitgerust met 44 stoelen. In 1947 werden een serie vluchten uitgevoerd op Johannesburg en een eerste charter op Buenos Aires.

Voor het lijnnennet in Europa werden in juli 1947 vier Convair 240 Metroliners besteld (HB-IRP, IRS, IRT en IRV). In 1953 aangevuld met een viertal CV-240's welke werden aangekocht van de KLM en werden ingeschreven als de HB-IRW (ex PH-TEA), HB-IRY (ex PH-TEE), HB-IRZ (ex PH-TEH) en HB-IMA (ex PH-TEL). Met deze uitbreiding van de luchtvloot werd een groot deel van de Dakota vloot in 1955 verkocht, de meeste toestellen vertrokken daarbij naar Ozark Airlines. Ook Swiss Air Lines ontkwam in de begintijd niet aan ongevallen. De ex KLM CV-240 HB-IRW maakte door brandstofgebrek een noodlanding op 19 juni 1954 bij Folkstone en werd daarbij afgeschreven. Op 13 december 1950 raakte de DC-4 HB-ILE bij een vlucht van Geneve naar New York bij een tussenlanding op Gander in slecht weer bij approach de baanlichten waarna de vleugel de grond raakte en het toestel werd afgeschreven. Een jaar later werd de DC-4 HB-ILO afgeschreven waarbij het toestel op Schiphol in dichte mist trachtte te landen en het toestel bij de landing hard in aanraking met de grond kwam. Op 19 juni 1957 werd de Douglas C-47B Dakota HB-IRK afgeschreven bij een ongeval bij de Bodensee.

HB-IBO  DC-6B in de kleuren van Swiss Air Lines                                                                                                                              (foto MAP)

Met een vloot van DC-3's, DC-4'en en CV-240"s behoorde Swiss Air Lines eind jaren veertig al tot de grotere luchtvaartmaatschappijen en het was daarom niet verwonderlijk dat Swiss Air Lines in augustus 1951 als een van de eerste maatschappijen de DC-6B, ingericht als 50-zitter, in gebruik nam. Deze eerste toestellen werden in 1951 afgeleverd als de HB-IBA en HB-IBE en werden direct ingezet op de trans-atlantische diensten waarbij de eerste dienst werd uitgevoerd op 30/31 januari 1952 met een vlucht non-stop van New York naar Geneve in een tijd van 10 uur en 24 minuten. De DC-6B vloot zou daarbij snel uitgroeien tot zes stuks met de uitbreiding van de HB-IBI, IBO, IBU en IBZ. Met de DC-6B werden nieuwe routes gestart naar Zuid-Amerika en vanaf 24 mei 1952 werd gevlogen op Rio de Janeiro en Sao Paulo.

Op 15 september 1955 bestelde Swissair acht Convair CV-440 Metropolitan's welke in de periode mei-oktober 1956 (HB- IMB t/m HB-IMD, HB-IMF t/m IMH, IMK en IML) werden afgeleverd, al snel aangevuld met een bestelling van 4 stuks (HB-IMM, IMN, IMP en IMR). Met de introductie van de CV-440 werd een nieuw kleurenschema ingevoerd en werd vanaf dat moment als maatschappijnaam Swissair gevoerd. De CV-240 vloot werd daarbij in zijn geheel verkocht aan Mohawk Airlines. Deze CV-240 vloot werd daarbij verkocht voor een bedrag van 5,9 miljoen Franken, gelijk aan de aanschafprijs van twee nieuwe CV-440's. Als eerste CV-440 werd de HB-IMB op 4 april 1956 afgeleverd welke op 24 juni 1956 voor het eerst op de lijndienst tussen Zürich en London werd ingezet.

In 1958 werden nog twee DC-6'en aangekocht, de HB-IBC en HB-IBB, de laatste twee zessen van de productielijn. De HB-IBC was daarbij een DC-6B maar de HB-IBB was een DC-6A, de eerste complete vrachtmachine van Swissair. Met dit toestel werd in november 1958 gestart met de vrachtdienst Zürich - Bazel - Manchester - New York - Shannon - Bazel/Geneve en Zürich.
De DC-6 werd op de lange afstand gevolgd door de DC-7C Seven Seas waarvan Swissair vijf stuks bestelde (HB-IBK t/m IBN en IBP) welke in de periode november 1956 t/m november 1958 werden afgeleverd. De komst van de DC-7C betekende het einde van de DC-4 Skymaster bij Swissair, waarbij twee van de drie overgebleven vieren (HB-ILA en HB-ILU) werden overgedragen aan het nieuwe gevormde Balair.
Met de komst van de DC-7C werd de frequentie van de vluchten opgevoerd en werd nu dagelijks op New York gevlogen en wel non-stop, dit in tegenstelling tot de DC-6B welke een stop moest maken op Shannon en Gander. De diensten op Zuid Amerika werden vanaf april 1957 verder uitgebreid met vluchten op Montevideo en Buenos Aires en vanaf april 1957 werd er met de DC-6B ook gevlogen op Japan (Tokyo). Deze laatst genoemde dienst werd daarbij uitgevoerd in zes of zeven stapen via India en Zuid-Oost Azie (tussenstop in Bangkok) waarbij de langste vlucht bestond uit het traject tussen Karachi en Cairo welke in 10 uur gevlogen werd.

Eind vijftiger jaren verschenen de eerste jets op het toneel en Swissair zocht in 1958 de samenwerking op met SAS (Scandinavian Airlines System) over de gezamenlijk aanschaf, onderhoud en training van het personeel.


HB-IDG, een van de DC-8 series 62 welke in 1968 werd aangeschaft  

De samenwerking met SAS leidde tot de aanschaf van de Douglas DC-8. Samen met SAS werden negen DC-8-series 32 besteld, waarvan 3 voor Swissair (HB-IDA t/m IDC). Het eerste toestel de HB-IDA werd op 20 april 1960 afgeleverd. Op 26 mei 1960 werd deze DC-8-32 ingezet op de lijndienst tussen Geneve en New York. De komst van de DC-8 betekende het einde van het DC-7C tijdperk waarbij dit toestel voor het laatst op 22 september 1960 op de dienst naar New York werd ingezet. Vanaf de zomer 1960 ging de DC-7C in de verkoop waarbij de HB-IBL, IBM en IBN naar Riddle Airlines vertrokken en de HB-IBK en IBP naar SAS (LN-MOG en SE-CCH).

Samen met SAS werd ook de aanschaf van de Convair 990 overwogen. De DC-8 was bestemd voor de lange afstand en de CV-990 voor de middenlange afstand. De CV-990 was een 100 zitter welke beduidend sneller was dan de B-707 of DC-8. Swissair en SAS bestelde als een van de eerste maatschappijen de CV-990. Echter het programma kreeg te maken met flinke vertragingen waarbij SAS afhaakte van verdere levering. Swissair kreeg daarbij in de tussentijd de beschikking over twee CV-880-22M's van de fabriek om deze tijd te overbruggen, dit waren de HB-ICL en HB-ICM welke in augustus 1961 werden afgeleverd. De CV-880 werd direct ingezet op de route Zürich-Tokyo (3x per week) welke werd gestart op 10 september 1961 en verving daarbij de DC-6B waarmee een aanzienlijke tijdsbesparing bereikt werd. De CV-880 deed er nu 24 uur over met tussenstops in Cairo, Bahrein, Karachi, Bombay, Bangkok en Hong-Kong, dit in tegenstelling tot de DC-6B die 45 uur onderweg was. De CV-880 werd voor Swissair ingericht met 64 economy en 24 eerste klas stoelen. De CV-880 was maar kort in gebruik (tot mei 1962) en werd al snel vervangen door de acht bestelde CV-990 Coronados (voorzien van 74 economy en 24 eerste klas stoelen) welke als de HB-ICA t/m HB-ICH vanaf januari 1961 werden afgeleverd. Twee van deze toestellen werden daarbij direct, in kader van de samenwerkingsafpraken, verhuurd aan SAS (SE-DAY en SE-DAZ) tot 1 februari 1966 waarna zij als HB-ICG en HB-ICH door Swissair in gebruik werden genomen.


HB-ICC Convair CV-990 Coronado in de kleuren van Swissair                                                                                                                                               (archief Wim Zwakhals)

De komst van de CV-990 bij Swissair betekende de uitfasering van de Douglas DC-6B. De laatste Swissair DC-6B vlucht werd uitgevoerd op 27 juni 1962 met een charter vanaf Palma via Frankfurt naar Zurich. De DC-6B vloot werd daarop verkocht aan Sterling Airways (4 stuks), Olympic (1x) en twee toestellen (HB-IBU en IBZ) werden overgedragen aan Balair. De vracht DC-6A HB-IBB vertrok in mei 1961 naar World Airways als N45501.

De samenwerking tussen Swissair en SAS ging door met de bestelling voor de SUD SE-210 Caravelle. Negen Caravelle's werden besteld (HB-ICR t/m ICZ) waarvan de eerste drie reeds in 1960 werden afgeleverd. De eerste lijndienst werd uitgevoerd op 21 mei 1960 tussen Zürich en London en vanaf deze datum werd de CV-440 vervangen op dit traject. De introductie van de SE-210 op het lijnnennet verliep niet helemaal probleemloos. Op 4 september 1963 ging de HB-ICV verloren bij een ongeval tijdens een vlucht van Zürich naar Rome. Kort na de start vatte het toestel vlam en stortte daarbij neer waarbij alle inzittenden om het leven kwamen.
In 1964 werd de DC-8 HB-IDB voorzien van JTD-3 motoren waardoor het verder werd aangeduid als series 53. Tevens werd een vierde DC-8 besteld, de HB-IDD, eveneens een series 53.
1964 betekende ook het uit dienst nemen van de laatste DC-3 Dakota's. De Dakota werd nog steeds bij Swissair ingezet op het binnenlandse net met verbindingen tussen Bern, Geneve, Bazel en Zurich. 
De DC-3's HB-IRC, HB-IRN en HB-IRX werden daarbij overgedragen aan de SLS, de Zwitserse Luchtvaart school en de HB-IRB vertrok naar Noorwegen. De binnenlandse vluchten werden nu gevlogen door  Balair met de nieuw verkregen Fokker F-27 Friendships. 

Als vervanger voor de CV-440's en de SE-210 Caravelle werd de Douglas DC-9 besteld. Midden jaren zestig werden vijf DC-9 series 15 besteld (HB-IFA t/m HB-IFE). Echter deze bestelling werd al snel vervangen door een bestelling voor de langere DC-9-32 geschikt voor het vervoer van 105 personen. Bij de aanschaf van dit vliegtuigtype wer de samenwerking tussen Swissair en SAS verder uitgebreid met de KLM, hierbij werd zelfs een zelfde cockpit lay-out overeengekomen.
De eerste DC-9-15 werd daarbij op 15 juli 1966 afgeleverd en naast de CV-440 en SE-210 Caravelle ingezet op het lijndienstennet. De eerste DC-9-32 werd in oktober 1967 in gebruik genomen en in totaal zouden 21 stuks in dienst genomen worden (HB-IFF t/m IFY en HB-IDO,IDP en IDR). De HB-IFW werd daarbij afgeleverd als een DC-9-32F freighter. Onder de reeks een drietal toestellen welke werden overgenomen van SAS (HB-IFP,IFR en IFS ex LN-RLS, SE-DBY en OY-KGW) en de HB-IFX en IFY welke afkomstig waren van Sudflug (ex D-AGEB en D-AGEC). In de aankoop van de series DC-9-30 zat de terugkoop van Douglas van de eerder geleverde DC-9 series 15. Deze toestellen zijn dus maar kort bij Swissair in dienst geweest en zo vertrokken deze eerste vijf geleverde exemplaren weer naar Douglas (HB-IFA, IFB, IFD,IFF) met uitzondering van de HB-IFB welke, via Douglas, in juli 1968 direct werd afgeleverd aan de FAA als de N119.


G-AWYS BAC 1-11 srs 501EX Swissair met het opschrift "operated by British United Airways" op de lijndienst naar Rotterdam.     ( Wim Zwakhals, juni 1970, Rotterdam)                                                 
                                                                              

In afwachting van de levering van de DC-9'ens huurde Swissair vanaf 1 april 1967 de BAC 1-11 series 207 G-ATVH van British Eagle, welke in november 1967 vervangen werd door de G-ATPK. Voorzien van Swissair opschriften werd deze BAC 1-11 ingezet op de lijndiensten van Zurich naar Dusseldorf, Nice en Praag. In 1970 werd van april tot oktober de BAC 1-11 srs 501EX G-AWYS van BUA gehuurd welke van Swissair kleuren werd voorzien en werd ingezet op de diensten van Zurich naar Nice en Stuttgart en naar Manchester via Rotterdam.

De aflevering van de DC-9 'ens in de periode 1966 - 1970 betekende ook het vertrek van de Convair 440 Metropolitans en Se-210 Caravelles bij Swissair. Eind 1966 vertrokken de CV-440's HB-IMH naar SASHA als HS-SAP en de HB-IMC naar Martinair als PH-MAL (en werd daarbij op Woensdrecht afgeleverd om eerst tot CV-640 verbouwd te worden). In 1967 gevolgd door de CV-440's HB-IMB en IMR welke vertrokken naar de Luftwaffe als respectievelijk de CA+034 en CA+035. Dat jaar werd de CV-440 HB-IMF op 10 februari afgeschreven bij een ongeval op Regensburg. In 1968 werd de HB-IMM verkocht aan SATA (welke eveneens direct op Woensdrecht verbouwd werd tot CV-640) en vertrok de HB-IML naar SASHA als de HR-SAU. Een jaar later werden de laatste CV-440's bij Swissair uit dienst genomen met het vertrek van de HB-IMG en IMK naar Great Lakes als de CF-GLC en GLD en de HB-IMN en HB-IMP naar Pan Adria als de YU-ADS en ADT.
Na de CV-440 was het de tijd voor de uitfasering van de Se-210 Caravelle met in eind 1969 de eerste verkoop van de uit 1960 stammende HB-ICW en HB-ICY aan Transavia als de PH-TRO resp. PH-TRP. In 1970 gevolgd door het vertrek in maart van de HB-ICZ welke eveneens naar Transavia vertrok als de PH-TRR en de HB-ICU aan Sobelair (OO-SBQ). Begin 1971, kort na de aflevering van de laatste DC-9-30's vertrokken ook de laatste twee Caravelles HB-ICS en ICT naar China Airlines als B-1850 resp B-1852.


HB-ICU Se-210 Caravelle III Swissair                                                                                                                                                 (foto David Booster)

Inmiddels zijn ook wijzigingen bij de DC-8 vloot opgetreden. In de tweede helft van de jaren zestig werden zeven lange achten (DC-8 series 62) aangeschaft, HB-IDE t/m HB-IDL. De twee DC-8 series 53 (HB-IDB en IDD) bleven daarbij in dienst, echter de twee DC-8 series 32 (HB-IDA en IDD) werden met de komst van de nieuwe series 62 eind 1967-begin 1968 verkocht aan Sudflug als D-ADIM en D-ADIR.

In 1970 werd Swissair geconfronteerd met een tweetal noodlottige ongevallen. Op 21 februari 1970 vertrok de CV-990 HB-ICD vanaf Zurich. Negen minuten na vertrek vond een bomexplosie plaats in het vrachtruim. De bemannning probeerde te keren en een noodlanding uit te voeren op Zurich. Door een daarna optredende electrische storing werd het toestel onbestuurbaar en stortte neer in de bossen nabij Zürich. Alle 38 passagiers en negen bemanningsleden kwamen daarbij om het leven.
Op september 1970 was de Swissair DC-8-32 HB-IDD een van de drie toestellen (samen met een TWA B-707 en Pan Am B-707) welke gekaapt werden door Palestijnse terroristen. Alle drie de toestellen werden bij de kaping overgevlogen naar Dawnson Field in Jordani
ë en werden op dit veld opgeblazen.

Met de komst van de nieuwe vloot in de jaren zeventig (B-747´s en DC-10´s) werden de CV-990´s in 1975 uit dienst genomen. De eerste DC-8´en verlieten de vloot in 1976 waaronder de laatste series 53, de HB-IDB, welke vertrok naar SATA.
De DC-9 series 32 vloot werd in de tachtiger jaren afgelost door de nieuwere series 50, gelijktijdig met het uit dienst nemen van de DC-8.

Swissair op Rotterdam

Swissair was een lijndienstmaatschappij welke een 100% dochter had opgericht voor het uitvoeren van de charters, namelijk Balair. Naast de hiervoor genoemde toestellen op de lijndienst was slechts een enkele charter op Rotterdam te zien en waren het vooral de uitwijkers die Rotterdam bezochten.
De eerste Swissair Caravelle welke op Rotterdam landde was de HB-ICZ. Op 24 november 1966 moest het toestel uitwijken door mist op Schiphol en landde daarna op Rotterdam. Op 30 augustus 1967 voerde de CV-440 HB-IMG een charter uit met een retourtje Bazel, je moest wel vroeg je bed uit om dit toestel te zien want deze 440 kwam om 02.48 uur binnen en vertrok om 04.55 uur. Op 21 november 1967 gevolgd door een bezoek van de DC-9-15 HB-IFD. Dit toestel kwam aan ´s avonds om acht uur vanuit Zurich, bleef night stoppen en vertrok de volgende ochtend om half tien weer richting Zurich.
In 1968 zagen we Swissair alleen als uitwijker. Een leuke uitwijker was de van British Eagle gehuurde BAC G-ATPK met Swissair opschriften welke op 22 januari uitweek vanaf Schiphol komende van Zurich. Hier zijn geen foto´s van want het toestel landde om 19.36 en vertrok weer om 20.33 uur. Diezelfde dag nog een tweede Swissair uitwijker en wel de DC-9-15 HB-IFB welke komende vanuit Geneve eveneens als uitwijker van Schiphol op Rotterdam landde. Verder uitwijkers dat jaar de komst van de HB-IFO DC-9-32 op 22/10, HB-IFM op 10/11, HB-IFG op 7/12 en tot slot de HB-IFH op 27/12.  
In 1969 weer een aantal uitwijkers en we de DC-9-32s HB-IFI, IFK, IFM en IFP en werden twee charters met de Se-210 Caravelle uitgevoerd. De HB-ICT maakte zowel op 19 september als op 20 december een retourtje Zurich. Enkele dagen later, op 3 januari 1970 was het de HB-ICS welke eveneens vanuit Zurich en terug langskwam. Nog een tweede charter dat jaar op 19 december met de DC-9-32 HB-IDO vanuit Bazel en vertrekkend naar Zurich. Uiteraard ook in 1970 weer de benodigde uitwijkers en wel de DC-9-32-s HB-IFU (21/1), HB-IFL (25/1), HB-IFX (4/3), HB-IFR (27/11) en HB-IFO (31/12). In 1971 geen charters maar weer de nodige bezoeken als uitwijker en wel de DC-9-32's HB-IFF, IFI, IFU en IFG.
Zoals al aan begin aangegeven wordt het tijdperk van de Swissair lijndienst aangehouden, dus 1971 als laatste jaar.


HB-IFR DC-9 series 32 op Rotterdam                                                                                                                         (Wim Zwakhals, Rotterdam, juni 1970) 
           
Swissair vlootlijst 1945-1971.

registratie vliegtuigtype c/n verkregen van datum vertrokken naar datum opm.
HB-IRA  Douglas DC-3 1945  nieuw van de fabriek  10/06/1937  N2815D Ozark Airlines  30/03/1955   
HB-IRE  Douglas DC-3 2121  nieuw van de fabriek  10/05/1939 N2818D Ozark Airlines  18/02/1955   
HB-IRI  Douglas DC-3  1946  nieuw van de fabriek  22/06/1937  N2816D Ozark Airlines  28/03/1955  
HB-IRO  Douglas DC-3 2054  nieuw van de fabriek  31/10/1938  N2817D Ozark Airlines  08/03/1955   
HB-IRB  Douglas DC-3D 42969  ex N3497 nieuw van de fabriek  15/03/1946  LN-LMK RiisFlyrederei  02/09/1964   
HB-IRC  Douglas DC-3D 42978  ex NC34982 nieuw van de fabriek   15/04/1946 SLS 01/04/1964  
HB-IRD  Douglas C-47B 14609/26054 ex 43-48793 USAAF 15/02/1946 4X-FAH Isreaeli AF 26/04/1950  
HB-IRF  Douglas C-47B 15020/26465  ex 43-49204 USAAF 29/05/1946 EC-AQF Spantax 18/11/1960   
HB-IRG  Douglas C-47B 14196/25641  ex 43-48380 USAAF  04/02/1946  EC-AQE Spantax  08/10/1960   
HB-IRL  Douglas C-47B 14814/26259  ex KJ966 RAF  13/01/1947  KAT-4 Katanga AF  05/02/1961   
HB-IRM  Douglas C-47B 16191/32939  ex KN456 RAF  11/07/1947  76607 R.Maroc AF   23/021961   
HB-IRN  Douglas C-47B 16645/33393  ex KN683 RAF  08/03/1947  SLS  1963   
HB-IRX  Douglas C-47B 14717/26162 ex HB-ATI Alpar 11/07/1947  SLS  1964   
HB-IRH  Douglas C-47A 13483  lsd Ethiopian Al ET-T-15  24/08/1951  ret ET-T-15 Ethiopian Al  26/09/1952   
HB-IRK  Douglas C-47B 20737 ex 43-16281 USAAF  10/09/1947  w/o Bodensee  19/06/1957   
HB-ILA  Douglas DC-4 43072  nieuw van de fabriek   24/11/1946 Balair 29/05/1959   
HB-ILE  Douglas DC-4 43073  nieuw van de fabriek   15/02/1947 afgeschreven na ongeval Shannon 13/12/1950   
HB-ILI  Douglas DC-4 43097  nieuw van de fabriek   26/04/1947 YK-AAR Syrian Air 20/10/1958   
HB-ILO  Douglas DC-4 43098  nieuw vande fabriek   30/04/1947 afgeschreven bij ongeval op Schiphol  14/12/1951   
HB-ILU  Douglas C-54E 27289  ex N88887 Pan American  02/04/1952 Balair  10/04/1959   
HB-IRP  Convair CV-240 113  nieuw van de fabriek  1/02/1949 N1013C Mohawk Airlines  11/01/1957   
HB-IRS  Convair CV-240 132   nieuw van de fabriek  18/02/1949 N1017C Mohawk Airlines  10/05/1957  
HB-IRT  Convair CV-240 133   nieuw van de fabriek   17/02/1949 N1018C Mohawk Airlines 18/10/1956  
HB-IRV  Convair CV-240 134   nieuw van de fabriek   18/02/1949 N1019C Mohawk Airlines  02/11/1956  
HB-IRW  Convair CV-240 61  ex PH-TEA KLM    26/11/1953  neergestort, Folkestone, Kent  19/06/1954   
HB-IRY  Convair CV-240 111   ex PH-TEE KLM  17/11/1953  N1012C Mohawk Airlines  25/08/1956  
HB-IRZ  Convair CV-240 124  ex PH-TEH KLM   12/12/1953 N1014C Mohawk Airlines  10/10/1956   
HB-IMA  Convair CV-240 144  ex PH-TEL KLM  07/07/1954 N1020C Mohawk Airlines  29/08/1956   
HB-IMB  Convair CV-440 327   nieuw van de fabriek   04/04/1956 CA+034 Luftwaffe  31/08/1967   
HB-IMC  Convair CV-440 332   nieuw van de fabriek   25/05/1956 PH-MAL Martin's Air Charter 01/10/1966   
HB-IMD  Convair CV-440 335   nieuw van de fabriek  11/07/1956 neergestort nabij Shannon tijdens aflveringsvlucht  15/07/1956   
HB-IMF  Convair CV-440 355   nieuw van de fabriek   24/07/1956 neergestort nabij Regensburg  10/02/1967  
HB-IMG  Convair CV-440 360   nieuw van de fabriek   10/08/1956 CF-GLC Great Lakes  19/12/1969   
HB-IMH  Convair CV-440 363   nieuw van de fabriek  19/09/1956 HR-SAP SASHA  21/09/1966  
HB-IMK  Convair CV-440 364   nieuw van de fabriek  05/09/1956 CF-GLD Great Lakes 02/09/1969   
HB-IML  Convair CV-440 365   nieuw van de fabriek  10/09/1956 HR-SAU SASHA 19/10/1968  
HB-IMM  Convair CV-440 412  nieuw van de fabriek  28/03/1957  SATA 03/04/1968  
HB-IMN  Convair CV-440 413  nieuw van de fabriek  13/03/1957 YU-ADS Pan Adria  15/11/1969   
HB-IMP  Convair CV-440 414  nieuw van de fabriek  18/03/1957 YU-ADT Pan Adria  27/11/1969   
HB-IMR  Convair CV-440 429  nieuw van de fabriek  08/05/1957 CA+035 Luftwaffe  27/10/1967   
HB-IBA Douglas DC-6B 43274 nieuw van de fabriek 24/06/1951 OY-EAO Sterling Airways 23/08/1962  
HB-IBE Douglas DC-6B 43275 nieuw van de fabriek 18/07/1951 OY-EAN Sterling Airways 16/02/1962  
HB-IBI Douglas DC-6B 43750 nieuw van de fabriek 30/10/1952 OY-EAP Sterling Airways 16/11/1962  
HB-IBO Douglas DC-6B 44087 nieuw van de fabriek 14/10/1953 SX-BAM Olympic Airways 01/05/1964  
HB-IBU Douglas DC-6B 44088 nieuw van de fabriek 26/10/1953 Balair 62  
HB-IBZ Douglas DC-6B 44089 nieuw van de fabriek 06/11/1953 Balair 12/1961  
HB-IBC Douglas DC-6B 43547 lsd American Airlines 16/06/1958 ret.N90764 American Airlines 09/1961  
HB-IBB Douglas DC-6A 45501 nieuw van de fabriek 01/10/1958 N45501 World Airways 17/05/1961  
HB-IBK Douglas DC-7C 45061 nieuw van de fabriek 07/11/1956 LN-MOG SAS 04/1962  
HB-IBL Douglas DC-7C 45062 nieuw van de fabriek 15/12/1956 N301G Riddle Airlines 11/10/1960  
HB-IBM Douglas DC-7C 45190 nieuw van de fabriek 31/05/1957 N302G Riddle Airlines 04/1962  
HB-IBN Douglas DC-7C 45191 nieuw van de fabriek 07/08/1957 N821BH Riddle Airlines 14/12/1960  
HB-IBP Douglas DC-7C 45553 nieuw van de fabriek 04/11/1958 SE-CCH SAS 06/1962  
 

Swissair maakte maar kort gebruik van de DC-7C, zoals de HB-IBN, hier gefotografeerd in het Zwitserse berglandschap                                         (foto MAP)

HB-IDA Douglas DC-8-32 45416   nieuw van de fabriek                  20/04/1960    D-ADIM Sudflug                             15/03/1968          
HB-IDB Douglas DC-8-32  45417  nieuw van de fabriek 
verbouwd tot series 53
18/06/1960 
02/1964
SATA  25/02/1976   
HB-IDC Douglas DC-8-32  45526  nieuw van de fabriek  29/08/1960  D-ADIR Sudflug 23/12/1967   
HB-IDD Douglas DC-8-32  45656  nieuw van de fabriek  26/10/1963  afgeschreven bij kapingsactie                      13/09/1970   
HB-IDE Douglas DC-8-53 45919  nieuw van de fabriek  23/11/1967  w/o Athene  10/1979  
HB-IDF Douglas DC-8-62  45920 nieuw van de fabriek  02/01/1967  N923CL Capitol                  09/10/1983  
HB-IDG Douglas DC-8-62  45925  nieuw van de fabriek   24/02/1968  N922CL Capitol  15/09/1983  
HB-IDH Douglas DC-8-62CF  45984  nieuw van de fabriek  11/07/1968  lsd Balair 9/79 / 12/81
FAP371 Peru AF 

28/12/1981
 
HB-IDI Douglas DC-8-62  46077  nieuw van de fabriek  05/07/1969  N923R United Air Cariiers  11/04/1984   
HB-IDK Douglas DC-8-62CF  46078  nieuw van de fabriek  06/08/1969  FAP370 Peru AF  26/12/1981   
HB-IDL Douglas DC-8-62  45417  nieuw van de fabriek  06/02/1970  N924CL Capitol  26/04/1984   
HB-ICL Convair CV-880  43M  gehuurd van de fabriek  11/08/1961  terug naar de fabriek  19/05/1962   
HB-ICM Convair CV-880  45M  gehuurd van de fabriek  20/08/1961  terug naar de fabriek  19/05/1962   
HB-ICA Convair CV-990  nieuw van de fabriek  12/01/1962  EC- CNG Spantax  17/04/1975   
HB-ICB Convair CV-990  11  nieuw van de fabriek  18/01/1962  wfu Bremen en daar gesloopt  29/04/1975   
HB-ICC Convair CV-990  12  nieuw van de fabriek  25/01/1962  Lucerne Verkeersmuseum  20/03/1975   
HB-ICD Convair CV-990  15  nieuw van de fabriek  03/02/1962  w/o Zurich   21/02/1970  
HB-ICE Convair CV-990  14 nieuw van de fabriek 03/08/1962  EC-CNJ Spantax  07/06/1975   
HB-ICF Convair CV-990  6 nieuw van de fabriek  03/08/1962  wfu Bremen en daar gesloopt  28/04/1975   
HB-ICG Convair CV-990  ex SE-DAY SAS  01/02/1966  EC-CNF Spantax  05/04/1975   
HB-ICH Convair CV-990  17 ex SE-DAX SAS  01/02/1966  lsd Balair 28/3/1968 - 30/03/1971
EC-CNH Spantax 
 
31/05/1975
 
HB-ICR Sud Se-210 Caravelle 3  119  lsd Air France F-BJTJ   01/04/1964  ret F-BJTJ Air FRance  29/03/1966   
HB-ICS Sud Se-210 Caravelle 3 121 nieuw van de fabriek 17/03/1962 B-1850 China Airlines  10/04/1971   
HB-ICT Sud Se-210 Caravelle 3  122  nieuw van de fabriek  29/03/1962  B-1852 China Airlines  12/01/1971   
HB-ICU Sud Se-210 Caravelle 3  123  nieuw van de fabriek  19/04/1962  OO-SBQ Sobelair  20/10/1970  
HB-ICV Sud Se-210 Caravelle 3  147  nieuw van de fabriek  19/10/1962 crashed Durrenash  04/09/1963   
HB-ICW Sud Se-210 Caravelle 3  33  nieuw van de fabriek  30/04/1960  PH-TRO Transavia Holland  15/10/1969   
HB-ICX Sud Se-210 Caravelle 3 38  nieuw van de fabriek  24/06/1960  F-BSRD Catair  27/04/1971   
HB-ICY Sud Se-210 Caravelle 3  43  nieuw van de fabriek  08/07/1960  PH-TRP Transavia Holland 11/11/1969   
HB-ICZ Sud Se-210 Caravelle 3  48  nieuw van de fabriek  13/08/1960  PH-TRR Transavia Holland  27/03/1970   
HB-IFA Douglas DC-9-15  45731  nieuw van de fabriek  15/07/1966  N8500 Douglas  18/09/1968   
HB-IFB Douglas DC-9-15  45732  nieuw van de fabriek  01/08/1966  N119 FAA  14/06/1968   
HB-IFC Douglas DC-9-15  45785  nieuw van de fabriek  30/11/1966  N1790U Douglas  21/09/1968   
HB-IFD Douglas DC-9-15  45786  nieuw van de fabriek  10/03/1967  N1791U Douglas  31/08/1968   
HB-IFE Douglas DC-9-15  45787 nieuw van de fabriek  26/06/1967 N1793U Douglas  09/09/1968  
HB-IFF Douglas DC-9-32  45788  nieuw van de fabriek  21/10/1967  N3505T Texas International  10/11/1976   
HB-IFG Douglas DC-9-32  45789  nieuw van de fabriek  23/12/1967  N543TX New York Air  11/08/1981   
HB-IFH Douglas DC-9-32  45790  nieuw van de fabriek  28/02/1968  N982US Northwest  22/11/1988   
HB-IFI Douglas DC-9-32  45791  nieuw van de fabriek  28/07/1968  N532TX Texas International   22/11/1980   
HB-IFK Douglas DC-9-32  45792  nieuw van de fabriek  11/09/1968  EC-DQP Spantax  28/04/1982   
HB-IFL Douglas DC-9-32  45793  nieuw van de fabriek  28/09/1968 N541TX Texas International  20/11/1981   
HB-IFM Douglas DC-9-32  45847 nieuw van de fabriek  17/10/1968  N531TX Texas International 01/10/1980   
HB-IFN Douglas DC-9-32  47094  nieuw van de fabriek  29/05/1968  N545TX Texas International  13/07/1981   
HB-IFO Douglas DC-9-32  47110  nieuw van de fabriek  09/08/1968  N534TX Texas International  26/03/1981   
HB-IFP Douglas DC-9-32  47111  ex LN-RLS SAS  21/08/1968 N535TX Texas International 04/1981   
HB-IFR Douglas DC-9-32  47112  ex SE-DBY SAS  30/08/1968 N537TX Texas International  31/08/1981   
HB-IFS Douglas DC-9-32  47113  ex OY-KGW SAS  06/09/1968  N536TX Texas International  17/06/1981   
HB-IFT Douglas DC-9-32  47281  nieuw van de fabriek  19/12/1968  N533TX Texas International  14/01/1981  
HB-IFU Douglas DC-9-32  47282  nieuw van de fabriek  31/01/1969  N983US Northwest  01/07/1988   
HB-IFV Douglas DC-9-32  47383  nieuw van de fabriek  03/10/1969  N984US Northwest  24/10/1988   
HB-IFW Douglas DC-9-32F   47384  nieuw van de fabriek  20/10/1969  N931AX Airborne Express  06/05/1984   
HB-IFX Douglas DC-9-32 47218  ex D-ACEB Sudflug  20/10/1968  N538TX Texas International  28/12/1981   
HB-IFY Douglas DC-9-32  47219  ex D-ACEC Sudflug  22/10/1968  N544TX Texas International  07/10/1981   
HB-IDO Douglas DC-9-32  47480  nieuw van de fabriek  08/10/1970 N986US Northwest  18/12/1987   
HB-IDP Douglas DC-9-32  47523  nieuw van de fabriek  18/11/1970  G-PKBE British Midland  29/09/1988   
HB-IDR Douglas DC-9-32 47535  nieuw van de fabriek  03/12/1970  N542TX Texas International  30/09/1981   
G-ATPK BAC 1-11 srs 301AG  034  lsd British Eagle  14/11/1967  ret British Eagle  29/04/1968   
G-ATVH BAC 1-11 srs 207AJ 040  lsd British Eagle  01/04/1967  ret British Eagle  14/11/1967   
G-AWYS BAC 1-11 srs 501EX 175  lsd British United  23/04/1970  ret British United  31/10/1970   


HB-IFA was een van de DC-9 series 15 welke maar kort in dienst bij Swissair hebben gevlogen                                    (David Booster, London-Heathrow, 1968)                          

bronnen  Flight International, Skynews.ch, archief Airnieuws

Wim Zwakhals   maart 2014



HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypesGebeurtenissenFotohoek