Home
Lijndiensten
LuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypesGebeurtenissenFotohoek
oud Zestienhoven.nl
Caledonian//BUA

De overname van British United Airways door Caledonian Airways leidde tot een een nieuwe maatschappij, Caledonian//BUA, waarbij de BUA naam alleen maar werd gebruikt voor de naamsbekendheid op het lijndienstennet. De lijndiensten bleven vrijwel intakt en de dienst tussen London-Gatwick en Rotterdam werd op 30 november 1970 onder de nieuwe naam voortgezet. Het enige wat snel veranderde waren de kleuren van Brittish United Airways, deze werden omgezet in het kleurenschema van Caledonian Airways.  

 London/Gatwick - Rotterdam  30/11/1970 t/m 20/10/1971
 Caledonian//BUA  
 BAC 1-11 series 200  G-ASJC, G-ASJD, G-ASJE, G-ASJF, G-ASJG, G-ASJH, G-ASJI, G-ASTJ


G-ASJE BAC 1-11 series 201AC in BUA kleuren met Caledonian//BUA opschriften.                                     (David Booster, Rotterdam , 18 februari 1971)


Zomerdienstregeling 1971 van Caledonian//BUA met  drie retourvluchten op werkdagen en een op zaterdag en zondag 

Op 28 oktober 1970 werd de overeenkomst gesloten tot de overname van British United Airways door Caledonian Airways. Hiermee werd de chartermaatschappij Caledonian Airways door deze fusie gelijk een van de grootste lijndienstmaatschappijen in Engeland. In een persverklaring van 21 oktober maakte Caledonian Airways bekend dat de overname op 30 november 1970 zal ingaan.  

Met de overname werden de aandelen van British United Airways overgenomen voor een bedrag van 
£ 6.900.000,-. Echter de drie laatste, in maart 1970, aangekochte BAC 1-11 series 500 (G-AXJK, AXJL en AXJM) stonden op naam van de British & Commenwealth Shipping Comp. en werden apart voor een bedragvan £ 5.007.093,- overgenomen. De oude directeuren van British United Airways werden in het directie team vervangen waarbij Mr. A.Thomson, de managing director van Caledonian Airways benoemd werd tot de nieuwe manager director van de samengevoegde maatschappij.

In de persverklaring van 21 oktober 1970 werd genoemd dat de nieuwe samengevoegde maatschappij onder de naam van Caledonian//BUA zal opereren. De vloot van de nieuwe maatschappij bestond op 30 oktober 1970 uit:
- vier VC-10's series 1100 afkomstig van BUA (G-ASIW, ASIX, ATDJ en G-ARTA)
- acht BAC 1-11's series 201AC afkomstig van BUA (G-ASJC t/m G-ASJI en G-ASTJ)
- acht BAC 1-11's series 501EX  afkomstig van BUA (G-AWYR t/m G-AWYV en G-AXJK t/m G-AXJM)
- vier BAC 1-11's series 509EW afknmstig van Caledonian Airways (G-AWWX t/m G-AWWZ en G-AXYD)
- zeven Boeing B-707 series 300 afkomstig van Caledonian Airways (G-ATZC, AVKA, AVTW, AWTK, AWWD, AXRS en G-AYEX) 

De lijndienstvluchten werden op 30 november 1970 onder hetzelfde BUA vluchtnummer (BR) doorgezet. De nieuwe maatschappijnaam verscheen daarna geleidelijk op de toestellen. Als nieuw kleurenschema werden de kleuren van Caledonian aangehouden. Als eerste werden daarbij de vier VC-10's voorzien van dit kleurenschema, gevolgd door alle BUA BAC's.
Daar Caledonian had gekozen voor de Boeing 707 voor de lange afstandsvluchten werd al snel gesproken over een uitfasering van de VC-10 bij de nieuwe maatschappij.

Caledonian//BUA werd in Engeland de tweede grote lijndienstmaatschappij en bij de opzet was afgesproken dat bepaalde BOAC routes aan Caledonian//BUA zouden worden overgedragen. Dit resulteerde met de overname op 31 maart 1971 van de lijndienst van London naar Lagos, Kano en Accra. Op 1 juli 1971 werd gestart met een dienst tussen Gatwick en Tripoli gevlogen 2x per week met de VC-10.

Met de nieuwe maatschappij werd ook gekeken naar een vlootvernieuwing en met Airbus werd gesproken over de aanschaf van de Airbus A.300B.

Binnen een jaar vond met dat de naam Caledonian op het lijnnennet voldoende naamsbekendheid had gekregen en op 1 november 1971 werd de nieuwe naam ingevoerd, British Caledonian Airways.


G-AWTK een van de Caledonian B-707 series 349C voorzien van Caledonian//BUA opschriften.                             (archief Wim Zwakhals, 1971, Gatwick)  
   

Caledonian//BUA op Rotterdam
Het duurde nog even voordat op de BAC-1-11's de nieuwe naam Cladonian//BUA werd doorgevoerd. Op 16 februari 1971 was het BAC 1-11 serie 200 G-ASJE welke voor het eerst met Caldonian//BUA opschriften op de lijndienst werd gezien, het toestel was daarbij nog voorzien van de BUA kleuren. Daarna volgden al snel de andere toestellen, G-ASJC op 20/2, G-ASTJ werd 22/3 gezien in het volledige nieuwe kleuren (Caledonian met de nieuwe opschriften), gevolgd door de G-ASJD een dag later.   

Naast de toestellen op de lijdiensten waren er in 1971 nog uitwijkers waarbij de BAC 1-11 G-ASJH nog voorzien van BUA kleuren op 8 maart uitweek van Schiphol. In het voorjaar werden de langere BAC 1-11 serie 500 ingezet op de bollenvluchten vanaf London/Gatwick, Birmingham, Glasgow en Manchester naar Rotterdam. In totaal 78 vluchten waarbij de G-AWYV op 8 april voor het eerst te zien was. Het programma werd daarbij uitgevoerd door de G-AWYR, G-AWYS G-AWYV, G-AWYX, G-AXJL, G-AXLM in Caledonian//BUA kleuren, de G-AWWX, G-AWWY, G-AWWZ en G-AXYD welke nog in april in Caledonian kleuren verschenen en de G-ASJH, G-AWYT, G-AWYU en G-AXJM nog voorzien van complete BUA kleuren.
De Europacup finale tussen Ajax en Panathinakos op Wenbley zorgden op 2 en 3 juni 1971 ook voor een flinke inzet waarbij de G-AWWX, G-AWWZ, G-AWYR, G-AWYS, G-AXJL in complete Caledonian//BUA kleuren werden ingezet en de G-AWYT, G-AWYU en G-AXJK nog steeds waren voorzien van BUA kleurern.
De rest van het jaar nog een enkele keer een dagcharter zoals op 1 juli met de BAC 1-11 G-AWWZ  

Caledonian//BUA vlootlijst

 registratie  vliegtuigtype  constructienummer  afkomstig van   datum   vertrokken naar  datum  opm. 
 G-ASIW  Vickers VC-10 series 1103  819  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-ASIX  Vickers VC-10 series 1103  820  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-ATDJ  Vickers VC-10 series 1102  825  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-ARTA  Vickers VC-10 series 1109  801  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-ASJC  BAC 1-11 series 201AC  007  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971   
 G-ASJD  BAC 1-11 series 201AC  008  British United Airways  30/11/1970  Brirtsh Caledonian  01/11/1971  
 G-ASJE  BAC 1-11 series 201AC  009  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-ASJF  BAC 1-11 series 201AC  010  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-ASJG  BAC 1-11 series 201AC  011  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-ASJH  BAC 1-11 series 201AC   012  British United Airways  30/11/1970  British Caledonan  01/11/1971  
 G-ASJI  BAC 1-11 series 201AC  013  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-ASTJ  BAC 1-11 series 201AC  085  Bririth United Airways  30/11/1970  Brirish Caledonian  01/11/1971  
 G-AWYR  BAC 1-11 series 501EX  174  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AWYS  BAC 1-11 series 501EX  175  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AWYT  BAC 1-11 series 501EX  176  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AWYU  BAC 1-11 series 501EX  177  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AWYV  BAC 1-11 series 501EX  178  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AXJK  BAC 1-11 series 501EX  191  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AXJL  BAC 1-11 series 501EX  209  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AXJM  BAC 1-11 series 501EX  214  British United Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  

G-AXJL BAC 1-11 series 501EX in complete  Caledonian kleuren met Caledonian//BUA opschriften.                       (Wim Zwakhals, Rotterdam, 2 juni 1971) 

 G-ATZC  Boeing B.707-365C  19416                   Caledonian Airways      30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971         
 G-AVKA  Boeing B.707-399C  19415  Caledonian Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AVTW  Boeing B.707-399C  19761  Caledonian Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AWTK  Boeing B.707-349C  18975  Caledonian Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AWWD  Boeing B.707-349C  19355  Caledonian Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AXRS  Boeing B.707-355C  19664  Caledonian Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AYEX  Boeing B.707-355C  19417  Caledonian Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AWWX  BAC 1-11 series 509EW  184  Caledonian Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AWWY  BAC 1-11 series 509EW  185  Caledonian Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AWWZ  BAC 1-11 series 509EW  186  Caledonian Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  
 G-AXYD  BAC 1-11 series 509EW  209  Caledonian Airways  30/11/1970  British Caledonian  01/11/1971  

bronnen: Airnieuws archief, Flight International, British Independent Airlines/ A.C.Merton Jones

Wim Zwakhals, september 2013

HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypesGebeurtenissenFotohoek