HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypes
Gebeurtenissen
Fotohoek
oud Zestienhoven.nl
Vliegfeest 1965

De Delfse studenten Aeroclub werd in 1965 gevraagd een vliegfeest te organiseren. Een tweede luchtvaartfeest op Zestienhoven, want ook op 15 april 1961 had al een vliegmeeting, georganiseerd door dezelfde groep, plaatsgevonden. Zaterdag 2 oktober 1965 was de dag van deze tweede luchtvaartmeeting waarbij de eerste bezoekers, de Kon Marine SP-2H Neptune "210/V" en de Short Skyvan G-ASCN, zich al een dag eerder op Rotterdam hadden gemeld.

De Kon.Marine was aanwezig in 1965 met de Agusta-Bell AB-205, door de Amerikanen aangeduid als de UH-1D.              (foto archief Henk Wadman)    

De Vliegclub Rotterdam stond in oktober 1965 nog maar net in zijn kinderschoenen en bestond vooral uit een groep vliegers met eigen vliegtuigen die zich verzameld hadden en in 1964 de vliegclub hadden opgericht. Inmiddels waren twee Jodel D-117's aangekocht waarvan de PH-VRA werd voorgevlogen, dit gebeurde in formatie samen met de Jodel D-117 PH-GHE, de Piel CP.301A Emeraude PH-VKT en de Scintex CP.1315C Emeraude PH-ORD.
Vlieglessen op Zestienhoven werden gegeven door de Nationale Luchtvaartschool welke de show opluisterde met de DH-82A Tiger Moth PH-UAG die voor deze gelegenheid een spandoek voortrok met de tekst "Leer vliegen bij de NLS". Naast de Tiger Moth vloog de Nationale Luchtvaart School nog voor met een formatie bestaande uit de Mooney M.20A PH-HRC en de nieuwe Piper Pa-28 Cherokees PH-NLS en PH-ONY en een trio Piper Cubs bestaande uit de PH-UCR, PH-UCZ en PH-NKC.  
De vliegopleiding voor de professionele vlieger werd verricht door de Rijksluchtvaartschool en deze was vertegenwoordigd door een vijftal Saab S-91D Safirs (PH-RLC, RLD, RLO, RLT en RLU), de Beech D-18S PH-UDS en de MS-760B Paris PH-MSS. Zowel het voorvliegen van de MS-760B Paris als een formatie van de Beech D-18S met vier Saab Safirs vormden een onderdeel van de show.
Ook de KLM nam deel aan het evenement en wel met de DC-8-55F PH-DCT, de laatste aanwinst van de KLM welke een paar maal laag over de baan scheerde.


De Rijksluchtvaartschool vloog voor met een formatie bestaande uit Beech D-18S PH-UDS en vier Saab S-91D Safirs.             (foto archief Henk Wadman)

Een nieuw type welke zijn opwachting maakte tijdens de show was de Short Skyvan. Alleen het prototype, de G-ASCN, welke in januari 1963 zijn eerste vlucht had gemaakt was op dat moment het enige vliegende exemplaar. Het tweede prototype zou pas in oktober 1965 zijn eerste vlucht maken waarna de eerste exemplaren in maart 1965 de fabriek uit zouden rollen. Dit eerste prototype G-ASCN, een series 1a (c/n SH.1828) was nog voorzien van de kleuren van Aeralpi (blauwe band over de romp) zoals de Skyvan op de Parijse Luchtvaartshow in juni dat jaar had voorgevlogen. Aeralpi was een kleine Italiaanse maatschappij welke met een bestelling van twee stuks tot de eerste gebruikers behoorde.    


De Klu in jaren vijftig stijl met de demo van Hawker Hunter Mk.6 N-262                                                                                   (archief Henk Wadman)   

De vliegshow was voor een groot deel vooral een militair feest met naast een deelname van de KLu en MLD een vertegenwoordiging van de RAF, USAF en Franse Luchtmacht.
De Koninklijke Luchtmacht zat in het midden van de jaren zestig in een transformatie proces en zodoende waren er op deze show naast de nieuwste modellen nog wat materiaal van de jaren vijftig te zien. Nieuw waren de Sud SE.3160 Alouette III's waarvan de eerste twee exemplaren, de A-208 en A-209, net een jaar eerder op 31 juli 1964 waren afgeleverd. Deze twee Alouette's tezamen met de A-267 werden die dag getoond. Vanaf naastgelegen vliegbasis Ypenburg toonde het 334sq de Fokker F-27M Troopships C-10 en C-11 met een paradroppïng. De Lockheed F-104G Starfighter D-8318 behoorde tot de laatste bij Fokker gebouwde Starfighters en vloog voor vanaf Leeuwarden waar het toestel dienst deed bij het 323 sqn. Eveneens van Leeuwarden, maar vanuit het 325 sqn, werd Hawker Hunter Mk.6 N-262 voorgevlogen. Deze behoorde tot de laatste vliegende Hunters in Nederland. In augustus 1968 werden de laatste Klu Hunters F-6 en T-7 overgevlogen naar Dunsfold na verkoop aan Hawker Siddeley. Hunter N-262 kreeg hierbij de tijdelijke registratie G-9-220, werd gebruikt voor onderdelen..
Eveneens voor het laatst te zien was de North American NA-16ND Harvard B-167, deze Harvard werd in 1966 door de Klu buiten gebruik gesteld en zou in het eind van de zestiger jaren worden gesloopt.
De Marine Luchtvaart Dienst maakt op de show zijn opwachting met drie Agusta/Bell UH-1B´s (220, 226 en 227), twee Grumman Trackers (149 en 165) en twee Lockheed SP-2H Neptunes (201 en 206).


Het 32FS op Soesterberg vloog nog met de Convair F-102A Delta Dagger en vloog voor in een straffe formatie.                         (archief Hank Wadman)

Op deze dag vond ook het eerste bezoek van een Lockheed C-130 Hercules plaats. Een USAF C-130A s/n 60532 met als thuisbasis het 7404CSW op Rhein-Main kwam langs en maakte een landing op de baan. Het toestel was voorzien van een natural metal finish kleurenschema, zoals de toestellen oorspronkelijk aan de USAF werden afgeleverd.
De USAF was in 1965 geheel georganiseerd in kader van de koude oorlog en daar de McDonnell F-4 Phantom pas een jaar later zijn intrede in Europa zou doen, leverde deze deelname een bezienswaardigheid aan toestellen op.
Het 32 Fighter Squadron op Soesterberg vloog sinds 1960 met de Convair F-102 Delta Dagger en werd daarmee een fighter intercepter squadron. De F-102 Delta Dagger was de eerste supersonische onderscheppingsjager met `all weather` capaciteit en tevens het eerste operationele USAF toestel met delta vleugels. Zijn enigste missie was het onderscheppen van Russische bommenwerpers en deze daarbij neerhalen.Het 32FS kwam tijdens de show langs met een formatie van vier Delta Daggers met de serials 60996, 61014, 61236 en 61245.
De supersonische fighter bomber uit het begin van de jaren zestig was de Republic F-105D Thunderchief. De F-105D was de eenpersoons versie ontwikkeld voor het afwerpen van de zware bommen op de verschillende militaire doelen en werd voor het eerst in 1961 binnen Europa ingezet bij het 36TFW op Bitburg Air Base en bij het 49TFW op Spangdahlem Air Base. Wellicht was het bezoek van de twee F-105D Thunderchiefs 05380 en 10100 tijdens deze show het laatste moment om nog eens een Thunderchief te bewonderen want binnen een jaar werd de Thunderchief binnen Europa vervangen door de F-4D Phantom.
Net zo spektakulair als de Thunderchief was het voorvliegen van twee RF-101C Voodoo´s. de 60315 en 60696, het werkpaard van de USAF voor de foto verkenning. Binnen Europa werden drie squadrons uitgerust met de RF-101C Voodoo gebaseerd op Bentwaters en Woodbridge, hierbij stond het 78th Tactical Fighter Squadron gebaseerd op Woodbridge en het 91st en 92nd op Bentwaters. In 1966 werden ook deze toestellen vervangen door de F-4C Phantom.  
Tor slot de North American F-100 Super Sabre, vertegenwoordigd door de s/n 63024 en 63814 vanaf Ramstein. Deze aanvalsjager was nog wat langer te zien en werd door de USAF pas in 1968 vervangen door de Phantom.


XH619 Handley Page Victor BK.1  Royal Air Force                                                                                                                   (archief Henk Wadman)

Ook de Royal Air Force was vertegenwoordigd en vloog voor met de Handley Page Victor BK.1 XH619. Deze Victor was gebouwd als een B.1 bomber, echter met de beschikbaarheid van de B.2´s werd dit toestel begin 1965 verbouwd tot BK.1 met een refuelling punt onder de romp. Een paar jaar werd dit toestel verbouwd tot K.2 tanker waarbij de refuellingpoints werden uitgebreid met twee pods onder de vleugel. Naast deze Victor werd eveneens voorgevlogen met Hunter T.7A XL611, een toestel afkomstig vanaf A AEE Boscombe Down. Naast de RAF was ook de Royal Navy aanwezig met Avro Shackleton MR.3 van het 206 sqn.

De Franse Luchtmacht vloog voor met een tweetal Dassault Mirage IIIC´s, waarvan alleen op een van de toestellen het nummertje 2-EF gespot werd.

Heel knap was het op in 1965 met niet minder dan twee stuntteams op een show te verschijnen. De Red Arrows waren nog maar net in 1965 geformeerd, het team werd hierbij samengesteld uit zeven Folland Gnats van de Central Flying School en maakte zijn debuut op Kemble op 6 mei 1965. In 1965 werden 65 demonstraties gegeven in Engeland, Frankrijk, België, West-Duitsland, Italië en Nederland. Het team werd uitgerust met drie kleuren rook, rood, wit en blauw dat werd verkregen door verschillende soorten diesel in het jet uitlaat systeem te spuiten. Het eerste kleurenschema In 1965 voor de Folland Gnats was Post Office Red met roundels op zes plaatsen.

Daarnaast de Patrouille de France met de Fouga CM-170 Magister. Hoewel de Patrouille de France al in 1957 werd opgericht met de CM-170 Magister, werd in 1964 besloten de Magister te vervangen door de Myster IV. Echter dit was van korte duur want in op 20 februari 1965 werd de Patrouille de Franze ondergebracht bij de l´Ecole de l´Air en werd weer overgestapt op de Fouga CM-170 Magister waarbij de piloten geheel vrijgemaakt werden voor het uitvoeren van de demonstraties.

De Red Arrows gaven een demonstratie met de Folland Gnat.                                                                                                      (archief Henk Wadman)


Deelnemers vliegfeest 2 oktober 1965

Militair

Koninklijke Luchtmacht serials
Sud Se-3160 Alouette III  A-208. A-209, A-267
Hawker Hunter Mk.6 N-262
Fokker F-27M Troopship C-10, C-11
Lockheed F-104G Starfighter D-8318
NA NA-16ND Harvard B-197
Piper Super Cub R-111. R-213
Koninklijke Marine  
Agusta-Bell UH-1B 220, 226, 227
Grumman S-2A Tracker 149, 165
Lockheed SP-2H Neptune 201, 206
Royal Air Force  
Hawker Hunter F.6 XL611
Handley Page Victor BK-1 XH619
Folland Gnat T.1 `Red Arrows` XR101, XR986, XR987, XR991, XR992, XR994, XR995, XR996, XS111
Royal Navy  
Avro Shackleton XF703
United States Air Force  
Lockheed C-130A Hercules 60532
NA F-100F Super Sabre 63024, 63814
Republic RF-101C Voodoo 60315, 60696
Convair F-102A Delta Dagger 60996, 61014, 61236, 61245
Republic F-105D Thunderchief 05380, 10100
French Air Force  
Dassault Mirage IIIC 2-EF
Fouga CM-170 Magister `Patrouille de Fance`            351-UA, 315-UB, 316-UC, 363-UD, 374-UE, 352-UF, 353-UG

 
De twee Republic F-105D Thunderchief in actie op de luchtvaartshow.                                                                                  (archief Henk Wadman)

Civiel

DC-8-55F KLM PH-DCT
Short Skyvan series 1a  G-ASCN 
Saab S-91D Safir RLS PH-RLD. PH-RLC, PH-RLO, PH-RLT, PH-RLU  
Beech D-18S RLS  PH-UDS 
MS-760B Paris  RLS  PH-MSS 
Jodel D-112  PH-GHE
Jodel D-117  PH-VRA 
Piel CP-301A Emeraude  PH-VKT 
Scintex CP.1315C Emeraude  PH-ORD 
DH-82A Tiger Moth  NLS  PH-UAG 
Reims/Cessna CF-172E/F, C-172B PH-GAW, PH-HVB, PH-KKO
Mooney 20A NLS  PH-HRC 
Pa-28-140/180 Cherokee  PH-NLS, PH-ONY  
Piper L-4J/J3C Cub   PH-UCR, PH-UCZ, PH-NKC 


Tijdens de show gaan de lijndiensten door, uiteraard de Viscount op de KLM.dienst naar London. Links op de foto de Aeralpi Skyvan G-ASCN.   
                                                                                                                                                                                     (foto archief Henk Wadman)


Gevraagd  Wie heeft meer informatie over de eerste vliegshow in 1961  

bronnen Airnieuw archieven, Henk Wadman


Wim Zwakhals, februari 2012      

HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypesGebeurtenissenFotohoek