HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypes
Gebeurtenissen
Fotohoek
oud Zestienhoven.nl
Bollenvluchten 1965

Met een sterke Engelse pond, die veel waard was op het vasteland van Europa, kregen de Engelsen in het begin van de jaren zestig de mogelijkheid om een dagje op het vasteland te kijken. De trips over het kanaal naar Parijs werden ongekend populair. De vonk sloeg al snel over naar een dagje bollenkijken op de Keukenhof. Engelse touroperators als Clarkson Holidays, Lyon Tours en Hourmont Travel speelden daar snel op in. Over het Kanaal hoppen werd direct ingevuld door de chartermaatschappijen die voor deze relatief korte vluchten hun toestellen uitrusten in een "high density" versie met vaak twee of drie rijen extra stoelen die daarbij werden aangebracht. De Keukenhof gaat altijd in de laatste week van maart open, het bollenseizoen liep daarbij altijd van de eerste week van april tot de tweede/derde week van mei. In het weekeinde bedroeg het aantal vluchten veelal het dubbele van het aantal vluchten welke door de week werd uitgevoerd.


Skyways Coach Air Dakota G-AMWX in de landing op Rotterdam.                                                                           (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1965)

In 1961 en 1962 waren het de Dakota's, Vikings en Bristol Freighters die dit programma invulden, vanaf 1963 werden de eerste vier motorige toestellen ingezet waarbij in 1964 de DC-4'en en C-4 Argonauten op grote schaal het platform vulden.
Gekozen wordt voor een weekeinde in mei en wel zaterdag 8 en zondag 9 mei 1965 om een indruk te geven van het bollenseizoen 1965 op de Rotterdamse Luchthaven. Een representatieve dag voor de bollen 1965 met 28 charters op de zaterdag en 22 op de zondag, door de week tussen de 12 en 15 per dag, De movements komen van David Booster, de zwart/wit foto's werden gemaakt door Nico Terlouw.


Derby Airways veranderde eind 1964 de naam in British Midland waarbij tijdens de bollen van 1965 de Canadair C-4 Argonaut G-ALHG in deze kleuren voor het eerste te zien was.                                                                                                                                       (Nico Terlouw, Zestienhoven, mei 1965)

In 1965 was het tweede jaar dat de Canadair C-4 Argonaut bij deze vluchten werd ingezet. De C-4 Argonaut werd daarbij door twee maatschappijen gebruikt, Air Links en British Midland. Air Links vloog voor het tweede jaar met de C-4 Argonaut het bollenprogramma. Gevlogen werd in opdracht van Hourmont Travel vanaf London-Gatwick met de C-4 Argonauten G-ALHI, G-ALHM en G-ALHT in de weekends in de periode 24 april t/m 9 mei. De Argonauten waren daarbij voorzien van 78 stoelen, het bijna dubbele van de 40 stoelen waarvoor het toestel oorspronkelijk ontworpen was. Het bollenprogramma bestond uit dagvluchten en werd in combinatie gevlogen met Dan Air London welke daarbij twee Dakota's en een DC-4 inzette. De DC-4 voor Dan-Air was daarbij nieuw, alleen in 1965 huurde Dan-Air twee DC-4's van Trans World Leasing waaronder de G-ARXJ. Als extra capaciteit werd op 8 mei de L-049 Constellation 5Y-ABF van Brit Air East Africa ingezet. Ook in deze kist moest even de benen tegen de stoel van de voorganger gezet worden, want deze normaal met 48 stoelen uitgeruste Constellation werd voor deze vluchten voorzien van 60 zitplaatsen.
De bollenbezoekers werden met bussen uit de gehele omgeving van London naar Gatwick vervoerd en de ingezette toestellen vertrokken dan achter elkaar richting Rotterdam. Allereerst vertrokken de Dakota's, dan de DC-4 en C-4's. Door de hogere snelheid kwamen eerst de vieren op Rotterdam aan, kort daarop gevolgd door de Dakota's. Hierna was het uitstappen en direct instappen in de gereed staande bussen die het gezelschap daarna naar de bloembollen vervoerden.
Dan-Air vloog
naast dit programma vanuit Gatwick een bollenprogramma vanaf Manchester, hierbij werden de Airspeed AS-57 Ambassadors (G-ALZX, G-ALZY, G-AMAE,G-AMAH en G-ALFR) ingezet.


Een vol platform in het voorjaar 1965 met tussen de British Midland C-4 Argonauten geparkeerd deze Airspeed AS-57 Ambassador G-ALZZ van Autair.
                                                                                                                                                                 (Nico Terlouw, Zestienhoven, mei 1965)

Autair was een tweede Airspeed AS-57 Ambassador gebruiker, de drie Ambassadors van de vloot (G-ALZS, G-ALZV en G-ALZZ) werden in de periode 17 april t/m 16 mei ingezet met vluchten eveneneens vanaf London-Gatwick. Meestal twee vluchten op de zaterdag en zondag en een enkele keer door de week. Ook de laatste twee Vikings G-AGRW en G-AHPJ werden door Autair op dit programma ingezet. 

De tweede C-4 Argonaut gebruiker was British Midland, een nieuwe naam op Zestienhoven, een jaar eerder vlogen de Argonauten nog in dezelfde kleuren rond met het opschrift Derby Aviation. Het waren de C-4 Argonauten G-ALHG, G-ALHS en G-ALHY die dat jaar te zien waren. British Midland was naast de C-4 Argonaut een veel grotere DC-3 Dakota gebruiker waarbij de G-AGJV, G-AMSX, G-ANTD, G-AOFZ, G-AOGZ en G-APBC allen waren te zien. British Midland bestreek het midden van Engeland met bestemming van Coventry, Birmingham etc en haalde ook de bezoekers op uit Glasgow.  

Clarkson Holidays maakte o.a gebruik van Channel Airways. Clarkson bood naast eendaagse vluchten ook vluchten voor twee, drie of vier dagen aan. Een uitgebreid bollenprogramma werd gevlogen met een Dakota, een DC-4 en twee of drie van de nieuwe V.700 series Viscounts in dienst bij de maatschappij. Channel Airways was een kampioen in het plaatsen van rijen stoelen in vliegtuigen. Vrijwel alle DC-3 Dakota's waren voorzien van 36 zitplaatsen, Channel Airways plaatste voor de bollenvluchten 38 stoelen in het vliegtuig. De DC-4 G-ARYY stond in Engeland bekend als de Britse DC-4 met de meeste zitplaatsen, namelijk 88. De series V.700 Viscounts waren net in dienst bij Channel en waren voorzien van 71 zitplaatsen. Gevlogen werd in het bollenprogramma 1965 met de Viscounts G-ALWF, G-AMOA, G-AMOH, G-AMOJ en G-APZC. De Viscount G-AMOH opende op vrijdag 8 april het bollenseizoen en het programma zou vanaf Southend tot 20 mei doorvliegen. Naast Southend werd ook vanaf Manchester gevlogen em wel met de V.700 Viscount G-APZC welke nog niet van de volledige maatschappij kleuren was voorzien en daarbij rondvloog met alleen de Channel Airways opschriften.


Een van de Viscounts series 700 welke door Channel Airways werd ingezet was de G-APZC. Het toestel moest nog voorzien worden van de nieuwe Channel kleuren en toont hier op een witte ondergrond de maatschappij opschriften.                                                          (Nico Terlouw, mei 1965, Zestienhoven)

Een andere bollenbezoekersvervoerder was British Westpoint Aviation welke al sinds de oprichting als Westpoint Aviation in 1962 een bollenprogramma met DC-3 Dakota's vanaf Exeter naar Rotterdam vloog. Zo ook in 1965 vanaf zondag 18 april t/m 12 mei. Gevlogen werd zo'n vijf keer per week, voornamelijk met de Douglas C-47A Dakota G-ALYF zoals ook op zaterdag 8 mei. Op zondag 9 mei verscheen C-47 Dakota G-AJHZ in de kleuren van South Coast Air Services op deze bollenvlucht. Deze Dakota werd door British Westpoint gehuurd van Trans World leasing gedurende de periode 14 april t/m juni 1965 en bleef in de kleuren van de vorige gebruiker rondvliegen.    

Een andere Dakota gebruiker tijdens het bollenseizoen van 1965 was Skyways Coach Air. Vanaf de grasbaan van Ashford/Lympne werden in de weekends een dagretour gevlogen. Zaterdag 8 mei werd deze vlucht uitgevoerd door de C-47 Dakota G-AMWX, een dag later was het de G-AMSM. Buiten deze twee zou ook nog de G-AMSM worden ingezet. 

Vanaf Manston werden dagcharters gevlogen door Air Ferry. Air Ferry vloog in opdracht van Lyon Tours en zette daarbij zowel de Vickers Viking als DC-4 in. Het was het laatste jaar dat Air Ferry met de Viking vloog. In het weekend van 8 en 9 mei brachten de Viking's G-AOCH en G-AHOW een bezoek aan Zestienhoven. Voor de kortere afstand was de Vickers Viking voorzien van 42 stoelen. Daarnaast werd gevlogen met de DC-4'en waarvan de G-ASFY en G-APYK dat weekend op het platform te bewonderen waren. Deze Britse vieren waren daarbij voorzien van 84 stoelen.

Nieuwkomer in 1965 was Invicta Airways. In februari was deze maatschappij eveneens vanuit Manston van start gegaan met 2 ex British Eagle DC-4'en G-ASPM en G-ASPN en twee Vickers Vikins Mk.1 G-AHOY en G-AHPL. Direct werden er contracten afgesloten met de reisorganisaties Blue Cars, Excelsior European Travel en Lumb's Tours, een programma voor zowel de bollenvluchten en zomerreizen welke dat jaar daarvoor nog door Air Ferry werd gevlogen.    
       
    Het jaar 1965 was de het laatste jaar dat de Vikings van Air Ferry te zien waren, een jaar later vloog de hier afgebeelde G-AHOW voor Invicta Airways. 
                                                                                                                                                                    (Nico Terlouw, Zestienhoven, mei 1965) 

Het eerste weekend in mei bracht de volgende bollenvluchten naar Rotterdam:

Zaterdag 8 mei 1965

registratie type gebruiker c/n overgenomen van datum vertrokken naar datum.
G-AGRW V.498. Viking 1A  Autair 115 ex Overseas Aviation 24/01/1962 wfu Luton 07/1968
G-ALZV AS.57 Ambassador  Autair 5218 ex Globe Air HB-IEM 01/12/1963 wfu Luton 06/1968
G-AHCU C-47 Dakota  Channel Airways 13381 ex BEA 18/05/1962 wfu Southend 16/10/1966
G-ARYY DC-4 Skymaster  Channel Airways 42907 ex Riddle Airlines 20/04/1962 wfu Southend 16/09/1967
G-AMOA V.701 Viscount  Channel Airways 9 ex BEA 03/01/1964 Cambrian Airways 04/01/1966
G-AMOH V.701 Viscount  Channel Airways 21 ex BEA 03/02/1964 Cambrian Airways 06/10/1965
G-AMOJ V.701 Viscount  Channel Airways 23 ex BEA 17/02/1964 Cambrian Airways 16/11/1966
G-APZC V.707 Viscount  Channel Airways 34 ex Tradair 20/12/1962 wfu Southend 20/09/1968
G-ALHM C-4 Argonaut  Air Links 159 ex VP-KOJ East African Airways 07/1964 wfu Redhill 11/1965
G-ALHT C-4 Argonaut  Air Links 165 ex OY-AAH Flying Enterprise 01/1964 wfu Redhill 10/1965
G-AHPL V.610 Viking 1B  Invicta Airways 149 ex Autair 12/02/1965 wfu Manston 05/1967
G-ASPM C-54B Skymaster  Invicta Airways 10543 ex British Eagle 15/02/1965  nn Invicta Air Cargo 06/1969
G-ASPN C-54A Skymaster  Invicta Airways 10337 ex British Eagle  20/02/1965  nn Invicta Air Cargo 06/1969
G-AGJV C-47A Dakota  British Midland 12195 nn Derby Aviation   01/10/1964  Air Ulster  07/07/1969
G-APBC C-47B Dakota  British Midland 27121  nn Derby Aviation  01/10/1964  South West Aviation  01/05/1968 
G-ALHG C-4 Argonaut  British Midland 153 nn Derby Aviation 01/10/1964 w/o Manchester 04/06/1967
G-ALHS C-4 Argonaut  British Midland 164 nn Derby Aviation 01/10/1964  wfu East Midlands 10/1967 
G-AMPP C-47B Dakota  Dan-Air London 26717 ex Scottish Airlines  30/03/1961  wfu Lasham  1968 
G-AMSU C-47B Dakota  Dan-Air London 33548  ex Meredith Air Transport  17/06/1953  wfu Lasham  06/02/1969 
G-ARXJ C-54B Skymaster  Dan-Air London 18370  lsd Trans World Leasing  18/01/1965  ret Trans World Leasing  11/11/1965 
G-AMAE AS-57 Ambassador  Dan-Air London 5227 ex VH-BUK Butler Air Transport 12/11/1959 wfu Lasham 06/1971
G-ALZX AS-57 Ambassador  Dan-Air London 5220 ex VH-BUI Butler Air Transport 11/1959 w/o Beauvais 14/04/1966
G-ALYF DC-3 Dakota  British Westpoint 19350  ex BEA  21/03/1961  F.H.Mann  12/07/1966 
G-AOCH V.621 Viking 1B  Air Ferry 150 ex D-BABY LTU 07/10/1963 Invicta Airways 11/4/1966
G-ASFY C-54B Skymaster  Air Ferry 10335 ex HB-ILC Balair  03/1963  N3454 Int.Av.Development  25/11/1968 
G-APYK C-54A Skymaster  Air Ferry 10279 ex Starways  02/1963  w/o Mount Canigou (F)  03/06/1967 
G-AMWX C-47B Dakota  Skyways Coach Air 32594  ex Skyways of London 27/05/1959  w/o Mers/les/Bains  17/12/1965 
5Y-ABF L-049 Constellation  Brit Air East Africa 1977  ex G-AHEL Euravia  19/12/1964  wfu Shannon  08/1965 
overige bezoekers              
PH-SCC DC-3C Dakota Fairways Rotterdam 19548  nn  Transaero Rotterdam 09/1961  Martin´s Air Charter  03/01/1966 
PH-MAE C-54B Skymaster  Martin's Air Charter 10538  ex N538G Boreas Corp.  01/06/1962   D-ADAC All Air 23/12/1966 
PH-ILI DH-104 Dove 6  Philips Vliegdienst  04493 nieuw afgeleverd  29/07/1957 OO-WIP Golden River Av. 15/08/1967 
LN-SUP C-54B Skymaster  Braathens SAFE 18378 ex N68576 Thomas T.Walker   11/08/1956  D-ADAR Transportflug 06/07/1966 
D-IBES Dornier Do-28A   3034         

Zondag 9 mei 1965

registratie type gebruiker c/n  overgenomen van datum vertrokken naar datum
G-ALZV AS.57 Ambassador   Autair 5218 ex Globe Air HB-IEM 24/01/1962 wfu Luton 06/1968
G-ALZZ AS-57 Ambassador Autair 5222 ex Globe Air HB-IEL  19/09/1963 wfu Luton 1968
G-AHCU C-47 Dakota Channel Airways 13381 ex BEA 18/05/1962 wfu Southend 15/10/1966
G-ARYY DC-4 Skymaster Channel Airways 42907   ex Riddle Airlines 20/04/1962 wfu Southend 16/09/1967
G-AMOA V.701 Viscount Channel Airways ex BEA  03/01/1964  Cambrian Airways  04/01/1966 
G-AMOJ V.701 Viscount Channel Airways 23  ex BEA  17/01/1964  Cambrian Airways  16/11/1966 
G-APZC V.707 Viscount Channel Airways 34  ex Tradair  20/12/1962  wfu Southens  20/09/1968
G-AJHZ C-47A Dakota South Coast Air Serv. 12421  lsd Trans World Leasing  02/1965  wfu Luton 05/1966 
G-AMPP C-47B Dakota Dan-Air London 26717  ex Scottish Al 30/03/1961  wfu Lasham  1969 
G-ARXJ C-54B Skymaster Dan-Air London 18370  lsd Trans World Leasing  18/01/1965  ret Trans World Leasing  11/11/1965
G-ALZX AS-57 Ambassador Dan-Air London 5220 ex VH-BUI Butler Air Transport  11/1959 w/o Beauvais  14/04/1966 
G-AMAE AS-57 Ambassador Dan-Air London 5227  ex VH-BUK Butler Air Transport  12/11/1959  wfu Lssham  06/1971 
G-AGJV DC-3 Dakota British Midland 12195  nn Derby Aviation  01/10/1964  Air Ulster  07/07/1969 
G-APBC DC-3 Dakota British Midland 27121  nn Derby Aviation  01/10/1964  South West Aviation  01/05/1968 
G-AHPL V.600 Viking Invicta Airways 149  ex Autair  12/02/1965  wfu Manston  02/08/1965 
G-ASPM C-54B Skymaster Invicta Airways  10543  ex British Eagle  15/02/1965 nn Invicta Air Cargo  06/1969 
G-ASPN C-54A Skymaster Invicta Airways 10337  ex British Eagle  20/02/1965  nn Invicta Air Cargo  06/1969 
G-AHOW V.498 Viking 1A Air Ferry 124  ex Eros Airlines  06/04/1964  Invicta Airlines  21/11/1966 
G-APYK C-54A Skymaster Air Ferry 10279 ex Starways 02/1963 w/o Mount Canigou (Fr) 09/06/1967
G-ALHM C-4 Argonaut Air Links 150 ex VP-KOJ East African Airways 07/1964 wfu Redhill 11/1965
G-ALHT C-4 Argonaut Air Links 165 ex OY-AAH Flying Enterprise 01/1964 wfu Redhill 10/1965
G-AMSM C-47B Dakota Skyways Coach Air 27209  ex Skyways of London  27/05/1959  Air Freight  01/09/1970 
overige bezoekers              
PH-MAE C-54B Skymaster Martin's Air Charter 10538 ex N538G Boreas Corp. 01/06/1962  D-ADAC All Air 23/12/1966 
LN-RTO C-47B Dakota Polaris Air Transport 33185 lsd Aviation Overhauls 09/02/1965 G-AMPO Field A/C Services    08-03-1967
KP-221 C-47B Dakota Royal Canadian AF 33437  ex RAF  20/07/1946  rr 12904  06/1970


    
Dan-Air London maakte alleen in 1965 gebruik van de Douglas C-54 Skymaster. twee toestellen werden dat jaar gehuurd van Trans World Leasing waaronder de hier afgebeelde G-ARXJ.                                                                                                        (Nico Terlouw, Zestienhoven, mei 1965)  

Wim Zwakhals, maart 2011

HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypesGebeurtenissenFotohoek