HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypes
Gebeurtenissen
Fotohoek
oud Zestienhoven.nl
Havenstaking 1970
Op 15 juli 1970 werd met een stemmen meerderheid van 48 tegen 32 door de vertegenwoordigers van de Britse havenarbeiders besloten te staken tegen de afwijzing van hun gevraagde loonsverhoging van £ 11 per week. Hoewel er in de jaren daarvoor al kleinere stakingen hadden plaatsgevonden, zoals in 1965, was dit de eerste nationale havenstaking sinds 1936 waarbij 47.000 havenarbeiders waren betrokken. Deze staking trof 75% van alle import en export naar Engeland. De enige weg om de goederen van Engeland naar het vasteland van Europa te vervoeren was door de lucht. Een indrukwekkende luchtbrug werd gevormd om de belangrijkste goederen over te brengen. Het was tevens de laatste keer dat alle nog beschikbare propliners zoals DC-3, DC-4, DC-6, DC-7, Constellation, Bristol Freighter, C-46, Britannia's, Viscounts en Vanguards werden ingezet om dit mogelijk te maken. Alle vracht werd vanaf de Engelse velden overgevlogen naar de vliegvelden aan de overzijde van het Kanaal, waarbij de luchthavens Rotterdam, Oostende en Antwerpen volop werden benut. Hoewel de staking officieel op 3 augustus werd beëindigd, werd er nog tot 18 augustus doorgevlogen. 


G-ASPM DC-4 Invicta Air Cargo was de eerste bezoeker tijdens de havenstaking 1970                                       (Wim Zwakhals, Rotterdam, 23/7/1970)

Voor Rotterdam startte de vluchten al twee dagen voor de officiële start van de staking op 13 juli 1970 toen de Invicta Air Cargo DC-4 G-ASPM om 11.26 uur landde met een 6 ton zware Rank Xerox rekenmachine. De kans op een staking was al voldoende om een aantal tijd gebonden levering van goederen door de lucht te vervoeren. Binnen een uur keerde de vrachtkist leeg terug naar zijn thuisbasis Manston. Invicta Air Cargo was onstaan in januari 1969 toen de passagiersdivisies van Invicta samen werd gevoegd met British Midland Airways waarbij de Viscount vloot werd samengevoegd en onder de naam BMA bleef doorvliegen. De drie overgebleven DC-4 Skymasters (G-ASEN, G-ASPM en G-ASPN) bleven verder als vrachtvliegtuigen doorvliegen onder de nieuwe naam Invicta Air Cargo. Alle drie exemplaren van de DC-4 vloot zouden de weken daarop hun opwachting maken tot aan de laatste dag van de luchtbrug waarbij de DC-4 G-ASPN op 18 augustus om 11.00 uur binnenkwam en om 12.36 uur weer richting Manston vertrok. In totaal werden 26 vluchten tussen  Manston en Rotterdam gemaakt. De drie Invicta vracht vieren bleven tot in 1972 in gebruik waarna zij werden vervangen door de modernere Vickers Vanguard.   

registratie type c/n overgenomen van datum vertrokken naar datum bezoek aan 16hoven
G-ASEN C-54A 10412 Invicta Airways 6/1969 ZS-IJT Africair Ltd 4/2/1971  2 x
G-ASPM C-54B 10543 Invicta Airways 6/1969 ZS-IRK Africair Ltd. 5/9/1972  10 x
G-ASPN C-54A 10337 Invicta Airways 6/1969 ZS-IRE Africair Ltd 9/1972  14 x

Naast de DC-4'en van Invicta Air Cargo werd een flink aantal DC-3/C-47 Dakota's ingezet.     

G-AMFV DC-3 Fairflight                                                                                                                             (Wim Zwakhals, Rotterdam, 7/8/1970)

Fairflight was een kleine chartermaatschappij welke met een DH-104 Dove's vloog en net, op 5 juni 1970, de vloot had uitgebreid met een Dakota G-AMFV (c/n 10105) afkomstig van Gibair. Fairflight werd direct ingeschakeld om vracht te vervoeren tussen Southend en Rotterdam en kwam voor de eerste keer aan op Rotterdam op 22 juli drie minuten over twaalf. 'FV vloog anderhalf uur later om 01.33 uur naar Southend om op 04.49 uur weer met een nieuwe lading terug te keren, op 05.34 uur weer te vertrekken en voor de derde keer die ochtend om 09.12 uur weer aan te komen en om 09.57 uur weer te vertrekken. In de volgende tien dagen werden in totaal 17 retourvluchten uitgevoerd waarbij in totaal 51.438 kg vracht werd ingevlogen en 4680 kg werd mee terug gevoerd. De naam Fairflight op de Dakota was daarbij van korte duur, op 8 oktober 1970 werd de Dakota G-AMFV verkocht aan Kestral Aviation.   

G-AMFV C-47A Dakota 10105 Gibair 5/06/1970 Kestral Aviation 8/10/1970 17 x


G-AM'PZ DC-3 Rig Air was voor het eerst op Rotterdam te bewonderen tijdens de havenstaking 1970.                      (David Booster, Rotterdam 7/1970)

Een tweede DC-3 Dakota operator welke vracht tussen Southend en Rotterdam vloog was Rig-Air. Rig-Air werd in december 1969 de eigenaar van een Douglas C-47B Dakota G-AMPZ (c/n 32872), aangekocht van Field Aircraft Services, welke werd ingezet op zowel passagiers als vrachtvluchten voor de olie- en gasindustrie in ontwikkeling op de Noordzee. De Dakota G-AMPZ was een van de eerste vrachtkisten welke werd ingehuurd om vracht vanuit Engeland naar het vaste land te vervoeren, waarbij de eerste vlucht werd uitgevoerd op 19 juli 1970 met de aankomst van de G-AMPZ om 09.15 uur en binnen veertig minuten weer richting Southend vertrok. Rig-Air maakte die dag nog een tweede vlucht waarbij de Dakota om 14.06 uur op Rotterdam neerstreek en om 15.54 uur weer vertrok. De dag daarop werden er wederom weer twee retourvluchten gemaakt. In de daarop volgende periode tussen 18 en 22 juli werd de 'PZ regelmatig ingezet en zou daarbij zes keer langskomen. De naam Rig-Air zou kort daarop verdwijnen, in augustus 1970 was dit een van de maatschappijen die werd samengevoegd tot de nieuwe maatschappij Air Anglia waarbij de Dakota G-AMPZ op 11 augustus 1970 op naam werd overgeschreven.      
G-AMPZ  C-47B Dakota 16124/32872 Field Aircraft Services 08/12/1969 Air Anglia 11/08/1970 10 x

    G-AMHJ DC-3 BUIA Freighter                                                                                                                              (David Booster, Rotterdam, juli 1970) 

De havenstaking 1970 was tevens het laatste bezoek aan Zestienhoven van de vracht Dakota's van British United Island Airways (BUIA). BUIA ontstond op 1 november 1968 na een fusie van drie maatschappijen British United (Channel Airways). British United (Manx) en Morton Air Services, allen onderdelen van de Air Holdings Group. De vloot werd daarbij teruggebracht tot de HPR-7 Herald voor de passagiersdiensten en een viertal DC-3's Dakota's voor de vrachtvluchten. Voorzien van de opschriften BUIA in de staart en de tekst "Freighter" op de romp werden de DC-3/C-47's G-AMHJ, G-AMRA en G-AMSV ingezet op de luchtbrug. Dakota G-AMHJ beet de spits af en kwam op 15 juli om 11.50 uur aan voor een retourtje Gatwick, gevolgd door de G-AMRA diezelfde dag om 21.06 uur en daarna bleef nightstoppen. De daarop volgende dag waren de vracht Dak's van BUIA in totaal elf maal te zien (G-AMHJ 6x, G-AMRA 4x en G-AMSV 1x).
Diezelfde maand werd de naam van BUIA (British United Island Airways) gewijzigd in BIA (British Island Airways). De Dakota's werden daarna al snel voorzien van de rode BIA kleuren en zouden nog menig jaar dienst doen.

 G-AMHJ  C-47A Dakota  13468  Morton Air Services 01/11/1968   British Island Airways 20/07/1970   6x
 G-AMRA  C-47B Dakota  15290/26735  Morton Air Services 01/11/1968  British Island Airways 20/07/1970   4x
 G-AMSV  C-47B Dakota  16072/32820  Morton Air Services 01/11/1968   British Island Airways  20/07/1970   1x
 
Skyways Coach Air was geen onbekende op Zestienhoven, met zijn Dakota vloot werden in het eind van de zestiger jaren en begin jaren zeventig vele charters uitgevoerd.Tijdens de havenstaking werd alleen met de C-47 Dakota G-AMWW een charter uitgevoerd. Op 16 juli werd in de vroege avond een retourtje Gatwick gevlogen.

G-AMWW  C-47B Dakota  16262/33010  Emarald Airways EI-ARP  29/06/1967  Air Freight 1/09/1970   1x

Tot slot van de bezoekende Dakota maatschappijen Keegan Aviation welke, net voor de staking, op 3 juli de C-47A Dakota G-AJRY van STC (Standard, Telephones & Cables) had overgenomen en voor TMAC (Transmeridian Air Cargo) op 21 juli 's avonds een retourvlucht Stansted uitvoerde.

G-AJRY C-47A Dakota  13331  STC  03/07/1970 ZS-PTG United Air Services   01/04/1974 1x 


Op het DC-6 front waren een aantal maatschappijen die een graantje meepikten. DC-6A Freighter OD-AEG van TMA of Lebanon kwam eenmalig langs op 31 juli met vracht vanuit London-Heathrow om daarna weer richting Beirut te vertrekken. Een dag later, op 1 augustus, was het de OY-STZ van Sterling Airways met een vrachtlading vanuit East Midlands. De kist kwam vier minuten voor middernacht binnen en vertrok de volgende ochtend naar Kopenhagen. Op woensdag 5 augustus was het de DC-6A D-ABAY van Tranportflug welke eveneens van East Midlands aankwam, de hele middag op het veld aanwezig was om daarna naar Frankfurt te vertrekken.
OD-AEG DC-6A  44688 ex N6121C  20th Century Aircraft 05/1962 N90688 Zantop International 04-1974 1x
OY-STZ DC-6B  43828 ex 13+01 Luftwaffe 05/06/1969 VR-HGW Oriental Pearl Airways  23/09/1972 1x
D-ABAY DC-6A  44070 ex Germanair 04/1969 Elbeflug 04/1971 1x


TF-OAB DC-6A Fragtflug Iceland in het grijze kleurenschema                                                                              (David Booster, Rotterdam, juli 1970) 


De meeste DC-6 vluchten werden uitgevoerd door Fragtflug Iceland. Fragtflug Iceland werd opgericht tijdens het Biafra conflict om voor het Rode Kruis hulpvluchten uit te voeren, Om de toestellen op de Uli airstrip in het woud zo onzichtbaar mogelijk te maken werden de beide in gebruik zijnde zessen voorzien van een donker grijs kleurenschema. Beiden waren DC-6B's en dus niet voorzien van een vrachtdeur waardoor alleen kleine paketten vervoerd konden worden. Het was de TF-OAA die voor Fragtflug Iceland tijdens deze staking de spits af beet en op 19 augustus vanuit Leeds binnen kwam om de volgende dag weer naar dezelfde bestemming terug te vliegen. De TF-OAB kwam een paar dagen later, op 25 juli, om 10.22 uur binnen vanuit Bazel en vertrok die dag eveneens richting Leeds om diezelfde avond weer terug te keren ditmaal; met vracht vanaf Manston. De volgende dag werd weer vertrokken naar Leeds en dit was tevens het laatste bezoek van de 'OB aan Rotterdam. De TF-OAA kwam nog tweemaal langs, op de 28ste met een retourtje Leeds en drie dagen later met een retourtje Luton. De DC-6B TF-OAA zouden we in het begin van de jaren zeventig nog regelmatig terug zien.
     
TF-OAA DC-6B 45060 ex JA6207 Boreas Corp. 01/05/1969 Iscargo Iceland 13/06/1973 4x
TF-OAB DC-6B 45067 ex PH-TRK Transavia Holland 05/1969 N14436 Boreas Corp. 23/05/1972 3x


VR-BCX DC-7C Arco Bermuda in de oude Sudflug kleuren                                                                         (Wim Zwakhals, Rotterdam, 23 juli 1970) 

Arco Bermuda bracht al een paar maanden eerder dat jaar een bezoek aan Zestienhoven met zijn vloot van DC-7's. De op Bazel gebaseerde maatschappij vloog met drie ex Sudflug DC-7C's welke intensief gebruik werden door Hank Wharton met zijn North American Trading Company tijdens het Biafra conflict voor het brengen van wapens en hulpgoederen naar het belegerde Biafra en daarna ingeschreven werden in het register van Bermuda. De Britse havenstaking was een welkome aanvulling voor deze onafhankelijke vrachtmaatschappij. Van de drie zevens van Arco Bermuda was alleen de VR-BCT voorzien van een vrachtdeur en vrachtvloer en werden de andere twee toestellen (VR-BCX en VR-BCW) alleen gebruikt voor kleinere vracht (zoals dozen cigaretten) welke door de passagiersdeur naar binnen gebracht kon worden. Direct na het uitbreken van de havenstaking werd de DC-7CF VR-BCT vanaf 1 juli ingezet voor het vervoeren van Ford onderdelen tussen Liverpool en Saarbrücken. De VR-BCT zouden we op Rotterdam tijdens deze staking niet zien, wel de andere twee zevens de VR-BCW en VR-BCX. De VR-BCX, nog voorzien van de oude Sudflug kleuren (lichte met donderblauwe band over de romp) zou daarbij de meeste vluchten uitvoeren. Deze DC-7C werd op 16 juli van Bazel naar Rotterdam gevlogen waarbij het toestel om 22.39 uur landde en maakte een dag later de start met een vlucht naar Manston. Deze vrachtkist zou tussen 16 en 30 juli negentien vluchten uitvoeren voornamelijk tussen Manston en Rotterdam. Zuster VR-BCW bracht vijfmaal een bezoek aan Rotterdam en wel op 24, 25 en 26 juli eveneens met vluchten op Manston waarbij deze vrachtkist na zijn laatste binnenkomst vanaf Manston op 26 juli leeg naar de thuisbasis Bazel gevlogen werd. Het waren de laatste vluchten van deze maatschappij op Rotterdam. In november 1970 werden de overgebleven zevens overgeschreven op naam van de North American Trading Company, leased to Arco Bermuda en daarbij voorzien van een amerikaanse registratie, maar werden geen verdere vluchten meer ondernomen.
VR-BCW  DC-7C  45187 ex D-ABAC North American Trading Comp   01/1969  rr N9498  09/10/1970 19x 
VR-BCX  DC-7C  45310 ex D-ABAK North American Trading Comp   04/1969  rr N9499  09/10/1970 5x 
     
De begin jaren zeventig waren de laatste jaren dat de Curtiss C-46 Commando nog volop in de vrachtrol in Europa werd ingezet. Op het gebied van vracht was de C-46 Commando superieur ten opzichte van de DC-3 Dakota. Met zijn grotere romp kon de C-46 tweemaal het volume van een Dakota meenemen en een 50% hoger laadvermogen. De Pratt & Whitney R.2800 Double Wasp motoren van 2100 pk elk zorgden daarbij wel voor een 50% hoger brandstof verbruik. De laatste Europese maatschappij welke met deze werkpaarden vloog was Fred Olsen Flyvelskap welke in 1958 drie exemplaren (LN-FOP, LN-FOR en LN-FOS) had aangekocht. Alle drie de toestellen waren begin jaren zeventig nog actief waarbij Fred Olsen in de zomer van 1970 zelfs een exemplaar op Rotterdam stationeerde voor het dagelijks vervoer van kranten naar Barcelona naar de Spaanse vakantiecentra. Twee C-46R Commando's (LN-FOR en LN-FOS) werden ingezet tijdens de havenstaking waarbij in de periode van 22 juli t/m 15 augustus 27 vluchten werden uitgevoerd. De LN-FOR startte daarbij tussen de dagelijkse vluchten op Barcelona op 22 juli met een vlucht op Southend. De LN-FOS volgde op 30 juli met vracht vanuit Birmingham. In de genoemde periode  werden werden vluchten uitgevoerd naar Southend, Manston, Stansted, Newcastle en Birmingham.
In juni 1971 werd de Fred Olsen C-46 vloot verkocht aan Continental Air Services in Laos.
LN-FOR C-46R Commando 30252 ex N9889F Boreas Corp. 18/11/1957 XW-PHM Continental Air Services 29/06/1971 15x
LN-FOS C-46R Commando 30257 ex N9888F Boreas Corp. 18/11/1957 XW-PHN Continental Air Services 06/1971 12x



Welkome bezoeker tijdens de havenstaking was deze amerikaanse C-46 Commando N10623                                                   (Rotterdam. augustus 1970)

W
elkome bezoeker op het einde van de airlift was de Curtiss C-46A Commando N10623 (c/n 392). de ex SAM C-46 I-SILV keerde in september 1969 terug naar Europa na door Hank Warton gebruikt te zijn in de luchtbrug naar Biafra. Het toestel stond ingeschreven op naam van de North American Trading Company en vertrok op 31 oktober 1969 richting VS. Geheel onverwachts dook het toestel tijdens de havenstaking weer op in Europa en kwam op 4 augustus om 15.05 uur aan op Rotterdam met een lading vracht vanaf Lydd waarbij het landingsgeld werd betaald onder de naam Worchester. Twee uur later werd weer koers gezet richting Lydd. De dagen daarop zou deze Curtiss Commando nog 4 retourvluchten naar Lydd maken. Naast Rotterdam werd deze C-46 ook gezien op Oostende. De laatste vlucht vanaf Rotterdam was op 18 augustus en deze Amerikaanse C-46 keerde op 27 augustus terug naar de VS via Lydd - Prestwick -Keflavik. 

N10623  C-46A Comando  392  Aaxico Sales  8/1969  Aircraft Modifications  1970  6x

In 1970 waren er nog maar twee vracht L-1049 Super Constellations actief in Europa. Een van deze twee was de F-BRNH van Catair (c/n 4513). Deze Super Constellation zou slechts éên vrachtvlucht tijdens de staking naar Rotterdam uitvoeren. Het toestel kwam daarbij in de nacht van 4 augustus om 02.43 uur met vracht vanuit Manston aan en vertrok leeg om 08.28 uur weer richting Parijs-Orly. 

F-BRNH  Lockheed L-1049G Super Constellation 4513 ex F-BGND Air France 1/1970 wfu Pontoise 3/72 1x


De laatste B-170 Super Freighter van British Air Ferries op Rotterdam, de G-ANVR                                          (Wim Zwakhals, Rotterdam. 28 juli 1970)

De staking was de laatste keer dat we de Bristol B-170 Super Freighter van British Air Ferries konden aanschouwen. BAF zou tot eind 1970/ begin 1971 met de Bristol Super Freighters doorvliegen deels ingezet op de lijndienst naar Oostende, deels in het vracht charterwerk. Rotterdam werd daarbij volop bedient door de vloot van ATL-98 Carvairs welke door de vrachtstaking vol beladen op de lijndienst werden ingezet. Daarnaast maakte een van de Carvairs dagelijks nog een extra charter om de aanbod van vracht vanuit Southend te kunnen vervoeren. Bristol B-170 Mk.32 Super Freighter G-ANVR werd tijdens de staking tweemaal naar Rotterdam ingezet. Zowel op 28 juli 's avonds als een dag later werd met deze Super Freighter een retourtje Southend gevlogen. 
   
G-ANVR B-170 Mk.32 Super Freighter 13251 British United Air Ferries 01/10/1967 Midland Air Cargo 02/03/1971  2x
G-AOFW ATL-98 Carvair 12/10351 British United Air Ferries 01/10/1967 wfu Southend & b/u 12/1983  4x
G-APNH ATL-98 Carvair 11/18333 British United Air Ferries 01/10/1967 w/o after nose wheel collapse at Southend 18/03/1971  14x
G-ASDC ATL-98 Carvair 7/10273 British United Air Ferries 01/10/1967 N88FA Falcon Airways 26/08/1979  14x
G-ASHZ ATL-98 Carvair 9/27249 British United Air Feries 01/10/1967 N89FA alcon Airways 01/06/1979  14x
G-ASKN ATL-98 Carvair 13/3058 British United Air Ferries 01/10/1967 TR-LWP Ste Anonyme de Construction 09/06/1976  15x
G-AXAI ATL-98 Carvair 17/18342 ex LX-IOF Interocean 02/04/1969 F-BVEF Secmafer 01/76  16x


De havenstaking betekende het einde van de bezoeken van de Britannia's van Britannia Airways. De maatschappij ging in 1970 over van de Bristol B-175 Britannia naar de Boeing B-737. Een van de laatste twee overgebleven B-175's van de maatschappij, de G-ANBL, kwam tijdens de staking eenmalig langs en wel op 22 juli voor een retourtje Luton (in 18.27 uur, uit 23.53 uur). Deze B-175 Britannia series 102 was net teruggekomen van een verhuur aan Southern Cross International waarbij het Britannia embleem nog niet in de staart was teruggebracht. De G-ANBL zou enkele maanden later, op 18 november 1970, de laatste B-175 Britannia vlucht voor Britannia Airways uitvoeren.

G-ANBL  B-175 srs 102 Britannia  12912  BOAC  29/06/1965  wfu Luton  12/1970 1x 
   
Een tweede Britannia gebruiker was Donaldson. Donaldson kocht pas kort voor de staking, in mei 1970, een vracht Bristol B-175 Britannia sers 312F (G-AOVF) aan welke eveneens werd ingezet om de gestrande goederen te vervoeren. Deze Britannia behoorde tot de voormalige British Eagle vloot en hoewel officieel na het faillisement van British Eagle weer in eigendom aan BOAC overgedragen, had het toestel al die tijd in opslag gestaan. Op 21 april 1970 werd deze B-175 srs 312F voorzien van de kleuren van Donaldson en met de naam "Nike" in gebruik genomen. de 'VF werd in juli volop ingezet tijdens de havenstaking waarbij de meeste vluchten werden uitgevoerd vanaf Aldergrove en Liverpool. Op Rotterdam was de G-AOVF slechts eenmaal te zien en wel op 5 augustus met een binnenkomst van 12.07 uur vanuit Stansted. Om 17.40 uur vertrok de kist richting Gatwick.
Een tweede Donaldson B-175 Britannia welke werd ingezet was de G-AOVC. op 13 juli vloog deze Britannnia een aantal vluchten tussen Belfast en Rotterdam. De 'VC kwam daarbij voor de eerste maal aan om 14.42 uur en vertrok om 18.20 uur weer richting Belfast. De volgende dag landde dit toestel weer om 00.29 uur  om twee uur later weer te vertrekken en die dag on 12.12 weer voor de tweede maal vanuit Belfast binnen te komen en na het uitladen van de vracht om 15.15 uur richting Gatwich te vertrekken. De G-AOVC zou twee maanden later buiten gebruik worden gesteld. De G-AOVF vond in oktober 1971 een nieuwe eigenaar bij IAS.

G-AOVC  B-175 srs 312 Britannia  13231 British Eagle   20/05/1969  wfu Stansted  09/1970  3x
G-AOVF  B-175 srs 312F Britannia  13237 British Eagle  21/04/1970  IAS  31/10/1972  1x

N447T CL-44-0 in de kleuren van Transmeridian Air Cargo tijdens zijn eerste bezoeken aan Rotterdam                     (Wim Zwakhals, Rotterdam, 27 juli 1970)

Tot de pure vrachtkisten die werden ingezet tijdens de luchtbrug behoorede de Canadair CL-44 welke met zijn laadvermogen van 29,5 ton tot de grootste vrachtkisten behoorde. Twee maatschappijen kwamen langs. 
TML (Transmeridian London) wijzigde met de komst van de CL-44's in begin 1970 de naam in TMAC (Transmeridian Air Cargo). Vanaf de thuisbasis Stansted werden de CL-44's, naast het reguliere werk, ingezet om de goederen over de Noordzee te vervoeren. Zowel de CL-44's G-ATZI, G-AXAA als G-AWWB zouden daarbij op Rotterdam te zien zijn. Net voor de start van de havenstaking werd op 8 juli de CL-44-0 N447T "Skymonster" van Conroy Aircraft gehuurd. Deze volumineuze vrachtkist maakte zijn debuut op Rotterdam op 21 juli en zou in de daarop volgende weken nog zes maal te zien zijn.

 G-ATZI  CL-44D4  25  ex N455T Flying Tiger Line 24/04/1970  HB-IEN Transvalair   20/03/1974  2x
 G-AWWB  CL-44D4  17  ex N448T Flying Tiger Line 31/12/1968 British Cargo Airlines   09/11/1979  2x
 G-AXAA  CL-44  18  ex N449T Flying Tiger Line  2/1969 British Cargo Ailines   09/11/1979  2x
 N447T  CL-44-0  16  Conroy Aircraft Comp.  lsd 8/07/1970 British Cargo Airlines  09/11/1079  7x 
       
Een nieuwe CL-44 gebruiker was Cargolux welke op 4 maart 1970 onder de hoede van Loftleidir werd opgericht en vloog met oa de CL-44 TF-LLJ. Op dinsdag 28 juli kwam deze maatschappij eenmalig tijdens de staking 's nachts langs, binnenkomend vanuit Stansted om 01.33 uur om daarna leeg om 04.40 uur richting Billund te vertrekken.

TF-LLJ     CL-44D4  20  Loftleidir                           lsd 4/1/1970 TR-LVO Affretair  25/8/1975  1x


Pacific Western behoorde in het begin van de jaren zeventig tot de drie grootste luchtvaartmaatschappijen van Canada. Naast een uitvoerig lijndienstennet was men in 1969 gestart met een vrachtdivisie welke werd uitgerust met de L-100 Hercules met een laadvermogen van 20 ton. De eerste Hercules welke door Pacific Western werd aangeschaft was de CF-PWN, de voormalige 9J-RBW van Zambian Air Cargoes, eind 1969 gevolgd door een nieuw exemplaar de CF-PWX. Beide Herculessen werden ingezet tijdens de luchtbrug waarbij zes vluchten naar Rotterdam werden uitgevoerd. De L-100 Hercules CF-PWN verscheen al direct aan het begin, op 15 juli, met twee vluchten vanaf Manston. De nieuwe L-100 kwam tien dagen later, even over half twee 's nachts, binnen met vracht vanuit Gatwick en vertrok kwart voor zeven richting Göthenburg. Op maandag 27 juli was het de CF-PWN weer welke 's avonds om 22.15 uur vanuit Manston aankwam, 's nachts werd uitgeladen en de volgende ochtend om even over half twee weer richting Manston vertrok. Daarna kwam de CF-PWX nog twee maal langs (op 30 juli en 1 augustus) voor een retourtje Stansted.

 CF-PWN  L-100-20  4129  ex 9J-RBW Zambian Aero Cargoes  03/1969 J6-SLO St.Lucia Airways  15/05/1984  2x
 CF-PWX  L-100-20  4361  ex N7982S Lockheed 16/12/1969   crashed Kinsangani, Zaire  21/11/1976  4x


Air Viking V.952 Vanguard TF-AVA tijdens een van de twee bezoeken aan Rotterdam                                      (David Booster, Rotterdam, juli 1970)      

Een andere nieuwkomer tijdens deze luchtbrug was Air Viking. Deze  maatschappij startte enkele weken daarvoor, op 30 mei 1970 vakantievluchten van IJsland naar Palma met de van Air Holdings gehuurde Vickers V.952 Vanguard TF-AVA (ex G-AXOY en CF-TKD). Nog voorzien van de kleuren van de vorige eigenaar Air Canada werd de maatschappijnaam op de romp aangebracht met embleem in de staart. Vanaf 21 juli werd deze Vanguard ingezet tijdens de havenstaking als vrachtkist met een aantal vluchten vanaf Stansted naar Brussel en twee naar Rotterdam. De V.952 Vanguard TF-AVA was daarbij voor de eerste maal te zien op 25 juli toen het toestel 's nachts om even voor drie uur binnen kwam  en om 12.20 uur weer richting Stansted vertrok. Op maandag 27 juli kwam de TF-AVA voor de tweede maal langs, binnenkomend vanuit Stansted om 04.06 uur om daar weer om 16.07 uur naar terug te keren. Het toestel vloog daarna door naar Keflavik om de volgende dag weer vakantiegangers naar Palma te brengen. na het zomerseizoen was er te weinig werk voor een toestel met een grootte van een Vanguard waarna het toestel op 5 november werd geretourneerd aan Air Holdings.

 TF-AVA  V.952 Vanguard  727  G-AXOY Air Holdings 30/05/1970   G-AXOY Air Holdings 05/11/1970  2x 

In totaal 228 vluchten met heel veel tonnen cargo.


bron: Airnieuws archieven    

Wim Zwakhals, juni 2010               
HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypesGebeurtenissenFotohoek