HomeLijndiensten
Luchtvaartmaatschappijen
VliegtuigtypesGebeurtenissenFotohoek
oud Zestienhoven.nl
Sagittair

Tot de maatschappijen die niet lang bestaan hebben, maar daarbij wel Rotterdam bezochten, behoort ook Sagittair. Een maatschappij met een opmerkelijke keuze voor vliegtuigtypes. Gestart werd met de Beech 18 en daarna zorgde de maatschappij voor de terugkeer van de AW-650 Argosy naar Europa.


Beech D-18S Expeditor G-AXWL was het eerste toestel in de Sagittair kleuren en werd in juni 1970 in gebruik genomen.    (foto archief Wim Zwakhals, Malta, 1970)

Sagittair werd in 1969 opgericht door Stephen Quinto. Deze Amerikaan zag in het eind van de zestiger jaren de opkomst van kleine luchtvracht in de Verenigde Staten en voorzag dat deze markt ook in Europa zou ontstaan. Aangekocht werd een vloot van twee Beech D-18S in de VS afkomstig van de Royal Candian Air Force en een derde exemplaar in Engeland. Beide toestellen werden in het voorjaar van 1970 in Engeland afgeleverd, het eerste toestel welke werd overgevlogen was de G-AXWL (c/n CA-167) welke op 7 februari 1970 vanaf Reykjavik op Gatwick aankwam. Drie dagen later werd dit toestel overgevlogen naar Ford Aerodrome in Sussex waar Miles Avaition een overhaul zou uitvoeren en het toestel geschikt zou maken voor zijn nieuwe vrachtrol. Hierbij werden brede vrachtdeuren aangebracht zodat het toestel ook volumevracht kon vervoeren. Het tweede toestel, de G-AYAH (c/n CA-159) kwam in de nacht van 6 april 1970 op Gatwick aan en werd op 14 april naar Lasham overgevlogen voor overhaul en conversie. Daar inmiddels het eerste contract binnen was voor het dagelijks vervoeren van kranten tussen London-Heathrow en Geneve, werd in het begin twee Beech 18's met een Amerikaanse registratie aangeschaft. Aangekocht werd een een Amerikaans geregistreerd exemplaar welke gebaseerd stond in Engeland, de N15750 (c/n A-850), en een toestel, de N495F (c/n AF-888) welke van Aviation Enterprises gehuurd werd. Op 27 mei 1970 werd gestart met de Beech D-18S N15750 met voornoemde lijndienst waarbij naast kranten ook andere vracht werd meegenomen. Als thuisbasis werd London-Heathrow gekozen waar eveneens een vrachtkantoor werd geopend. De eerste eigen Beech D-18S, met de registratie G-AXWL, werd op 19 juni 1970 afgeleverd, de tweede Beech D-18S met de registratie G-AYAH volgde op 1 januari 1971.

De Beech 18's vlogen zowel vracht als passagiers binnen en ook buiten Europa. Regelmatig werd gevlogen voor Ford waarbij onderdelen werden vervoerd naar Saarbrücken. Begin 1971 werd door Sagittair de lijndienst aangevraagd om vanaf Heathrow en East Midlands Airport vracht te gaan vliegen naar Beauvais en Lille. Deze lijndiensten werden binnen enkele maanden aan Sagittair toegekend. Om deze lijndiensten uit te kunnen voeren werd gezocht naar een groter vrachtvliegtuig waarbij de keuze viel op de Armstrong-Whitworth AW-650 Argosy. Geen opmerkelijke keuze daar op dat moment Universal Airlines in de VS zijn totale Argosy vloot te koop had aangeboden. Op 8 april 1971 kwam de eerste machine N897U vanaf Marana op East Midlands Airport aan, waar Fields Aircraft zorgde voor het onderhoud en beschilderen van de kist in Sagittair kleuren. Voorzien van de registratie G-APRN werd deze AW-650 Argosy op 23 juni 1971 door Sagittair in gebruik genomen. Met de aflevering van de tweede Argosy N893U op 29 augustus 1971 (werd de G-AZHN), verhuisde Sagittair zijn hoofdkantoor van London naar East Midlands Airport. Echter de Beech-18's bleven vanaf Heathrow de lijndienst vliegen. Een nieuwe lijndienst welke snel gestart werd was de dienst tussen East Midlands en Guernsey. Met de aflevering van de tweede Argosy G-AZHN werd een deel van het werk van de Beech-18's overgenomen. De laatste Beech-18 charter werd in 1971 gevlogen door de Beech D-18S G-AYAH op 30 oktober 1971 tussen St.Mawgan - Gatwick - Heathrow. Alle crews werden nu overgezet op de Argosy's en in december 1971 werd besloten alle commerciële activiteiten met de Beech-18 te staken. De Beech-18's N15750 en G-AYAH werden in december overgevlogen naar Lasham voor opslag, Beech 18 G-AXWL vertrok naar Castle Donington waar het toestel als N6685 geregistreerd werd. Beech 18 G-AYAH werd verkocht aan Shackleton Aviation en op 18 maart 1972 overgevlogen naar Coventry, de N15750 werd verkocht in Engeland.   

Begin 1972 werd door Sagittair een derde Argosy G-APWW (ex N892U) in gebruik genomen. Met de vierde AW-650 Argosy N895U onder handen bij Fields, maakte Sagittair volop plannen voor de toekomst. Gedacht werd daarbij aan de inzet van grotere kisten als de Lockheed Hercules. In mei 1972 kwamen echter de eerste signalen van financiële problemen waarbij Field Aircraft Services de werkzaamheden voor de ombouw van de Argosy N895U staakte. Eigenlijk bleek alleen de vrachtlijn naar Guernsey voor de Argosy echt rendabel en werd op de rest van de diensten verlies geleden, verlies dat niet constant door de uitvoering van charters gecompenseerd kon worden. Hoewel de havenstaking in Engeland in juli en augustus 1972 nog voor een hausse aan werk zorgde, werd na het eindigen van deze airlift op 8 september 1972 het vliegbedrijf gestaakt.  
Op deze datum werd het gehele personeelsbestand van 35 man de wacht aangezegd en werden de drie Argosy's op East Midlands aan Hawker Siddeley Aviation overgedragen. Deze drie vrachtmachines werden kort daarop aangekocht door Field Aircraft Services ten behoeve van de start van een nieuwe maatschappij, namelijk Air Bridge Carriers. 

De laatste tekenen van Sagittair bleven bestaan op de vierde, nooit door Sagittair in gebruik genomen Argosy N895U. Deze vrachtmachine was tot in 1975 in Sagittair kleuren op East Midlands Airport te vinden en werd pas in 1976 door Field's aangekocht die daarna deze Argosy in gereedheid bracht voor gebruik bij Air Bridge Carriers.


G-APRN  AW-650 Argosy Sagittair tijdens de engelse havenstaking in 1972.                                                 (David Booster, Rotterdam, 9 augustus 1972)

Sagittair op Zestienhoven

Het duurde even voordat de eerste Sagittair charter naar Zestienhoven werd uitgevoerd, maar op 9 juli 1971 was het de Beech D-18S G-AXWL die voor het eerst langskwam. Het zou dat jaar tevens het enige bezoek van Sagittair aan de luchthaven. In 1972 het eerste bezoek van een Sagittair HS-650 Argosy aan Rotterdam met de komst van de G-AZHN op 14 februari, gevolgd door een charter uitgevoerd door de G-APRN op 2 maart.
Op 24 maart 1972 was de Beech D18S G-AYAH te zien op een charter vanaf Schotland. Hoewel voorzien van de kleuren van Sagittair werd deze vlucht niet door Sagittair gevlogen. Deze Beech 18 werd in december 1971 door Sagittair uit dienst genomen en werd op 18 maart 1972 vanuit de opslag op Lasham overgevlogen naar zijn nieuwe eigenaar Shackleton Aviation. Op 24 maart was de Beech op Rotterdam in Sagittair kleuren te zien, een maand later bezocht deze Beech Rotterdam opnieuw waarbij de opschriften waren verwijderd. 
Voor verdere bezoeken van de AW-650 Argosy aan Rotterdam moest nog een paar maanden gewacht worden. Met het uitbreken van de staking in de Engelse havens in augustus 1972 werd echter een sigaretten luchtbrug opgezet naar o.a. Rotterdam waarbij de Argosy's optimaal werden ingezet. Het was de Argosy G-APRN die op 31 augustus 1972 de spits afbeet, gevolgd door de G-APRN op 9 augustus. Ook de G-AZHN zou eenmaal (op 21 augustus) meedoen. In totaal werden er in de periode 3 t/m 23 augustus, 15 vluchten richting Rotterdam uitgevoerd, waarbij 19 augustus 1972 de topdag was toen zowel de G-APWW als G-APRN beiden tweemaal te zien waren.


Beech 18 G-AYAH in de kleuren van Sagittair rijdens zijn enige bezoek aan Zestienhoven                                                                                 (Wim Zwakhals, Rotterdam, 24 maart 1972)


Sagittair vloot lijst

 registratie  vliegtuigtype  constructienummer  verkregen van datum  vertrokken naar  datum  opm.
 N15750  Beech D-18S  A-850    dd 05/1970  wfu 12/1971  12/1971  
 N495F  Beech C-45H  AF-888  gehuurd van Aviation Enterprises  lsd 05/1970  terug naar verhuurder Aviation Enterprises  re 12/1970  
 G-AXWL  Beech D-18S  CA-167  ex RCAF  dd 07/02/1970  wfu 12/1971, verkocht als N6685  03/1972  
 G-AYAH  Beech D-18S  CA-159  ex RCAF  dd 06/04/1970  wfu 12/1971
 verkocht aan Shackleton Aviation
 18/03/1972  
 G-APRN   AW-650 Argosy 101  6654  ex N897U Universal Airlines  dd 08/04/1971  overgedragen aan Hawker Siddeley  08/09/1972  
 G-AZHN  AW-650 Argosy 101  6657  ex N893U Universal Airlines  dd 29/08/1971  overgedragen aan Hawker Siddeley  08/09/1972  
 G-APWW  AW-650 Argosy 101  6656  ex N892U Universal Airlines  dd 01/1972  overgedragen aan Hawker Siddley  08/09/1972  
 N895U  AW-650 Argosy 101  6660  ex Universal Airliones        nooit in gebruiik genomen



De Argosy N895U, zonder registratie, in Sagittair kleuren bij Fields op Castle Donington.                                (Wim Zwakhals, East Midlands, 17/8/1974) 

bron:  archief Airnieuws, Propliner, British Independant Airlines

Wim Zwakhals, juni 2001              

  

HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypesGebeurtenissenFotohoek