HomeLijndiensten
Luchtvaartmaatschappijen
VliegtuigtypesGebeurtenissenFotohoek
oud Zestienhoven.nl
Norronafly

A/S Norrønafly werd op 1 oktober 1953 als vliegbedrijf opgericht door Odvar Korsvold met een beginkapitaal van N.Kr 20.000,-. Odvar Korsvold had daarbij al de nodige ervaringen in de luchtvaart opgedaan en was al vanaf 1946 betrokken bij de ontwikkeling van Widerøe. Het vliegbedrijf werd gestart met de Auster J/5G Autocrat LN-BDA (c/n 3082) welke werd ingeschreven op 12 mei 1954.
Op 31 maart 1955 werd de vloot versterkt met Auster 5 LN-BDU (c/n 841, ex G-ANTF). De beiden Auster's werden al snel verkocht en vertrokken in begin 1956 naar Zweden als resp.SE-CBS en SE-CBT. Aangekocht wordt een Piper Pa-22 Tri-Pacer 140 welke op 30 mei 1956 werd ingeschreven als LN-BDA, en een Pa-22 Tri-Pacer 150 welke in mei 1956 de registratie LN-BDU ontving. In  januari 1957 werd de vloot verder uitgebreid met de Cessna 195A LN-BDV (c/n 7550 ex N9857A).

Naast rondvluchten en taxivluchten startte Norrønafly een luchtfoto afdeling. Odvar Korsvold kocht daarvoor in de VS een 5 x 5 camera en weet via de Verenigde Staten op goedkope wijze US Army film te verkrijgen. Op deze wijze kon hij tegen een laag tarief zeer goede kwaliteit luchtfoto's aanbieden en kreeg daarmee de opdracht om het noorden van Noorwegen in luchtopnamen vast te leggen. Voor deze klus huurde Korsvold de LN-DBW Honningstad C.5 Polar van Widerøe. Voorzien van zuurstofmasker vloog hij regelmatig naar een hoogte van 20.000 feet om vanuit deze hoogte zijn luchtopnamen te nemen.
Daarnaast werd voor de luchtopnamen de SAI KZ-VII LN-RAE aangeschaft, welk aan het eind van het jaar alweer vertok naar Norsk Flyselskap.

Om meer passagiers te kunnen vervoeren werd uitgekeken naar een groter vliegtuigtype. Norrønafly kocht in januari 1958 aan de LN-BFF Norsk Flygindustrie Finnmark 5A (c/n 1) van Vestlandske Luftfartselskap A/S. De Finnmark is een 12 passagiers amfibische vliegboot welke in de jaren veertig in Noorwegen werd gebouwd. Het was een tweemotorige hoogdekker met motorgondels die op de vleugel waren bevestigd. Er werd slechts een exemplaar van gebouwd. 



LN-LAU  CV-240 Norrønafly in de begintijd van Zestienhoven.                                                                           (Nico Terlouw, Zestienhoven, zomer 1959)

In 1958 werd door Korsvold de samenwerking gezocht met Erik Myhre Reisebyra om groepsreizen door geheel Europa te organiseren. In december 1958 werd de CV-240 N5560A (c/n 64) aangekocht welke op 10 maart 1959 werd ingeschreven als de LN-LAU en de naam "Laura" ontvangt. Dit was een in 1948 oorspronkelijk aan Trans Australian Airlines afgeleverde CV-240 (VH-TAQ) welke vanaf 1958 na een overhaul bij Swissair aan de Sheik van Kuwait was verkocht en daar vrijwel niet had gevlogen. Via International Drilling Co.werd deze goed onderhouden CV-240 verkregen. Er werd vanaf de thuisbasis Oslo-Fornebu gestart met het uitvoeren van chartervluchten. In opdracht van Erik Myhre Reisebyra werd daabij o.a. de eerste reizen vanuit Oslo naar Majorca gevlogen, een afstand die toen met een tussentankstop moest worden uitgevoerd. In het eerste seizoen werden daarbij 400 vakantiegangers (10 reizen) naar Majorca uitgevoerd. Daarnaast bestonden de meeste charters uit het vervoeren van aflossingscheepsbemanning en voetbalsupporters. Echter de Convair stond vrij veel stil op Oslo-Fornebu. Na het succes van de eerste reizen in 1959 kwam in 1960 het vakantievervoer van zonzoekers naar het zuiden van Europa ook in Noorwegen op gang en Norrønafly startte de onderhandelingen voor de aanschaf van twee Airspeed AS.57 Ambassadors van BEA, de G-ALZS (c/n 5215) en G-ALZZ (c/n 5222), waarvoor de registraties LN-BWE en LN-BWF werden gereserveerd en waarbij de G-ALZS ook daadwerkelijk in juni 1960 van de kleuren van Norrøfly werd voorzien. Echter Norrønafly ondervond nu directe concurentie van andere Scandinavische maatschappijen, SAS, Fred Olsen en Braathens SAFE die zich allen op dezelfde markt stortten. Odvar Korsvold is zakenman genoeg om deze slag niet aan te gaan en besloot voor het zomerseizoen de koop van twee AS-57 Ambassadors niet door te laten gaan en de Convair 240 te verkopen. Op 16 juni 1960 vertrokt de CV-240 LN-LAU weer naar de VS, ditmaal als N556R aan de Beldex Corp. 

Zo snel als het idee van de chartermaatschappij verlaten wordt, zo snel start Odvar Korsvold in 1960 als importeur voor Piper. In de jaren zestig en zeventig werd daarbij, onder de naam A/S Norrønafly, het grootste Piper en Cesnna dealerschap van Scandinavië opgebouwd. 

Norrønafly op Zestienhoven

In het zomerseizoen van 1959 komt de CV-240 LN-LAU op zondagmiddag tien keer langs voor een tankstop vanaf Majorca op weg naar de thuisbasis Oslo-Fornebu.

Norrønafly vlootlijst

registratie  vliegtuigtype constructienummer verkregen van datum vertrokken naar datum opm.
LN-BDA  Austser J/5G Autocrat  3082   12/05/1954  verkocht als SE-CBS 13/01/1958  
LN-BDU  Auster 5  841  ex G-ANTF, RAF MS977 31/03/1955  verkocht als SE-CBT  15/02/1956  
LN-BDA  Piper Pa-22 Tri Pacer 150  22-3883   30/05/1956  crashed  03/08/1959  
LN-BDU  Piper Pa-22 Tri Pacer 150  22-3901    19/05/1956  to C.J.Haydn  04/02/1960   
LN-BDV  Cessna 195A  7550  ex N9857A  10/01/1957   Fjellfly  10/10/1958  
LN-RAE  SAI KZ-VII  163     14/01/1958  to Nor Flyselskap  31/07/1958  
LN-DBW  Honningstad C.5 Polar  1  gehuurd van Wideroø  1958  terug naar Wideroø  1958  
LN-BFF  Norsk Flygindustrie Finnmark 5A  1  Vestlandske Luffartsselskap  31/01/1958  CofA expired and broken up  22/11/1961  
LN-LAU  Convair CV-240  64  ex N5550A International Drilling Co,  10/03/1959  N556R Bendix Corp.  16/06/1960  "Laura"
LN-BWE  Airspeed AS.57 Ambasssador  5215  ex BEA G-ALZS  06/1960R  ntu    
LN-BWF  Airspeed AS.57 Ambassador  5222  ex BEA G-ALZV  1960R  ntu    

Bron: Airnieuws archieven

Wim Zwakhals, februari 2010

HomeLijndienstenLuchtvaartmaatschappijenVliegtuigtypesGebeurtenissenFotohoek