De luchthaven van Zestienhoven trad in het verleden regelmatig op als "gastheer" voor rally's van sportvliegtuigen. De eerste grote meeting vond plaats kort na de oprichting van de luchthaven in 1959,
SP-APH een van de drie deelnemende Yak-18's (Fred van Bruggen, Zestienhoven, 17 juni 1959)
In dat jaar werd de "European Tour of the FAI" gehouden van 17 tot en met 21 juni 1959 en was daarmee de eerste rondvlucht van de FAI (Federation Aeronautique Internationale) gehouden na de Tweede Wereldoorlog. Op 17 juni arriveerden de deelnemers op Rotterdam en werden er spotlandingen uitgevoerd tussen 11.00 en 14.00 uur. De dag erna vertrokken de deelnemende vliegtuigen tussen 09.00 en 10.30 uur naar Oostende-Middelkerke om daarna door te vliegen naar Nancy-Vittel, eventueel met een tankstop op Charleville. Op 19 juni ging het hele circus naar Koblenz met een eventuele tussenstop op Saarbrucken en de dag daarop was Luxemburg aan de beurt. Tijdens de gehele tocht moesten de deelnemers een aantal opdrachten uitvoeren en op een aantal van de genoemde vliegvelden werden behendigheids wedstrijden gehouden en men bezocht bezienswaardigheden in de regio's. Zo werden er bij de start vanaf Rotterdam lucht- en objectfoto's uitgereikt, geen gemakkelijke opgave daar het eerste object, de verkeerstoren van Rotterdam, nauwelijks 300 meter van het startpunt was gelegen. Op de route van Oostende naar Nancy moesten de deelnemers langs het vliegveld van Maubeuge in Noord-Frankrijk vliegen om daar het aantal geparkeerde vliegtuigen te herkennen. Op de weg van Nancy naar Koblenz, de derde dag, hadden de Duitsers voor een eveneens moeilijke opgave gezorgd, namelijk na een perfecte aanvliegroute, ontdekken van en kruis, streep of dubbele streep een inschatting te maken van de daarop uitgelegde rechthoek.
De rallye kende een grote opkomst vanuit West-Duitsland. Het was de eerste grote na-oorlogse rallye waar Duitse vliegtuigen aan mee konden doen. Pas op 5 mei 1955 werd het verdrag getekend waarin de Bundesrepubliek Duitsland als onafhankelijke staat werd erkend waarbij vanaf februari 1955 het toegestaan werd om een civiel Duits luchtvaart register te starten. Daarnaast een militaire deelnemer een Piper L-18C Cub van de Luftwaffe, de CA+511. Onder de deelnemers een delegatie afkomstig uit Polen. Zij namen deel aan de rondvlucht met drie Yak-18's. Het ontwerp van de Yak-18 stamt uit 1947. Het was een na-oorlogse gebouwde trainer opgebouwd uit en stalen buizen frame met doekbekleding en had een intrekbaar landingsgestel. Tussen 1947 en 1957 werden er 8334 Yak-18's gebouwd, zowel voorzien van een neuswiel als een staartwiel. De Yak-18 werd ook in Polen gebouwd zowel voor de luchtmacht als voor de staats vliegclubs.
De Scandinavische vertegenwoordigers bestonden uit 4 KZ-VII's uit Denemarken, welke tot de oudjes behoorden en al in 1946/1947 in het register werden ingeschreven. Mooie deelnemer uit Zweden was de SE-BZN, een echte Messerschmitt Me.108 Taifun, welke nog dienst had gedaan bij de Luftwaffre als A2+GA, daarna in 1946 in Noorwegen werd ingeschreven als LN-DAT en in september 1955 verkocht werd in Zwerden als SE-BZN.
Waren de Engelse sportvliegers nog voorzien van vertrouwde vliegtuigtypes als Miles M.38 Messenger, M.65 Geminie en Percival P.28 Proctor, dan waren de Fransen het tegendeel met gloednieuwe vliegtuigen als de CEA Dr.100 waarvan het prototype een jaar daarvoor (14 juli 1958) net zijn eerste vlucht had gemaakt en de door Claude Rousseau op Dinard nieuw gebouwde CO.301B Emeraude.
Uit het zuiden van Europa ook leuke deelnemers, zoals uit Spanje de EC-AKK een AISA I-11B Peche en Jodel D.112 EC-AOX en uit Italie de Fairchild F-24R I-BIOR. Onder de toestellen de SL-AAT een C-180 uit Saarland. Na de Tweede Wereloorlog werd Saarland niet direct in de Bundesrepubliek Duitsland opgenomen omdat ook Frankrijk aanspraak maakte op inlijving van het gebied. Pas in 1959 werd het Saarverdrag getekend waarna ook Saarland toetrad tot de Duitse Republiek. Dit betekende wel dat de vliegtuigen in Saarland in de periode 1953 t/m 1959 een eigen kenmerk kregen, namelijk SL-.. De aanwezigheid van de SL-AAT op Rotterdam was daarbij het enige bezoek van een in Saarland ingeschreven vliegtuig op Zestienhoven.
De Nederlandse vertegenwoordigers aan de rallye bestonden uit de twee Erco 415CD Ercoupes PH-NCE en PH-NCF, beiden tien jaar daarvoor (in 1949) ingeschreven, de Piper Pa-12 Super Cruiser PH-NCY, de beide M-1D Sokol's van Rotterdam PH-NEM en PH-NFK en drie Pa-22 Tri-Pacers, de PH-NGE, PH-RAC en PH-REP, toen nog vrij nieuwe sportvliegtuigen van 2/3 jaar oud. Twee van de drie Tri-Pacers zouden begin jaren zestig verkocht worden en Nederland verlaten. Tot slot de twee Piper J3C-65 Cub's PH-UCG en PH-UCS en de Auster lll PH-UFP van de Nationale Luchtvaart School die aan de rally zouden deelnemen.
De uitslag van de tien beste resultaten van de rallye was als volgt:
Met vijf Nederlanders bij de eerste tien geplaatsten een goed behaald resultaat.
PH-REP Piper Pa-22-160 Tri-Pacer was een van de Nederlandse deelnemers (Nico Terlouw, Zestienhoven, 17 juni 1959)
Deelnemers van de FAI 1959
D-EGIB Aero-Jodel D-11A met op de achtergrond de D-EHEP Cessna 140 (Nico Terlouw, Zestienhoven, 17 juni 1959)
F-BBEN Nord 1203 Norecrin aan het begin van de lijn van deelnemers (Nico Terlouw, Zestienhoven, 17 juni 1959)
OO-GAD Fairchild UC-61K was een van de deelnemers (Nico Terlouw, Zestienhoven, 17 juni 1959)
Een van de fraaiste deelnemers was de SE-BZN Messerschmitt Me.108 Taifun (Nico Terlouw, Zestienhoven, 17 juni 1959)
bron: archief Airnieuws, Avia
Wim Zwakhals, mei 2014