Meer passagiers in grotere toestellen. 1969 werd het jaar van de Vickers Viscount waarbij zowel de oudere series V.700 Viscounts (herkenbaar aan de ronde deuren) met 60/63 stoelen, als de V.800 series normaal voorzien van 66/71, ook in hun "high density seating" met 82 stoelen werden ingezet. De Viscounts maakten daarbij veelal twee vluchten per dag. Dagbezoekers aan de bollenvelden waarbij het toestel wel de hele dag aan de grond bleef staan kwamen met de Bristol B-175 Britannia van Britannia Airways en Caledonian, de Heralds van BUIA, AS-57 Ambassador van Dan-Air of de HS-748 van Skyways Coach Air. Het was ook het eerste jaar waarbij de BAC 1-11 werd ingezet, bij Channel Airways en Caledonian alleen als vervanger op een van de Viscount vluchten.
G-AMOH Vickers V.701 Viscount met British Air Services/Cambrian opschriften op Rotterdam (David Booster, Rotterdam, april 1969)
Het bollenseizoen begon dat jaar op zaterdag 1 april met de komst van de Vickers V.701 Viscount G-AMOH van Cambrian vanuit Cardiff welke van 10.14 uur tot 19.20 uur op het platform stond. Een dag later hetzelfde toestel "OH, nu vanuit en naar Bristol. Dinsdag 3 april kwamen de vluchten echt op gang met de komst van de Channel Airways Viscounts G-AVIW en G-AVHE. Het bollenseizoen zou tot zaterdag 17 mei doorlopen met gemiddeld per dag zo'n 25 vluchten met de grootste aankomst tussen 10.30 en 11.30 uur en vertrek tussen 16.00 en 18.30 uur.
Zoals vermeld startte Cambrian, als onderdeel van British Air Services, de bollenvluchten met de V.701 Viscount G-AMOH op 1 april. Cambrian voerde dat jaar een nieuw kleurenschema in met nu de opschriften British Air Services op de romp en Cambrian in de staart. Gevlogen werd een programma tot en met zaterdag 10 mei met vluchten vanaf Cardiff en Bristol waarbij de maatschappij vrijwel dagelijks te zien was met een groot deel van de V.701 Viscount vloot (G-ALWF, G-AMOA, G-AMOC, G-AMOG, G-AMOH, G-AMON G-AMOO en G-AMOP) In totaal werden 58 vluchten uitgevoerd.
De grootste Viscount gebruiker werd dat jaar eveneens weer Channel Airways. De volledige vloot van ex Continental V.812 Viscounts bestaande uit de G-ATUE, TVE, TVR, VHE, VIW, VJL en G-AVNJ werd daarbij ingezet, bijna dagelijks op en neer naar Southend, allen in de "high density seating" uitvoering. Daarnaast werden de vluchten vanaf London-Gatwick, welke in voorgaande jaren door Dan-Air gevlogen werden, nu deels door Channel Airways gevlogen en werden ook vluchten uitgevoerd vanaf Bristol. Bij het niet beschikbaar zijn van een Viscount werd een enkele keer de BAC 1-11 G-AWEJ ingezet. Ook Channel Airways vloog door tot en met zaterdag 17 mei.
G-AOCB Vickers V.755D Viscount in de nieuwe British Midland kleuren (archief Frank de Koster, Rotterdam, april 1969)
Ook British Midland vloog een uitgebreid programma. Gevlogen werd vanaf Manston, Luton, Birmingham, Coventry, Glasgow en London-Gatwick. Gevlogen werd met de kort daarvoor van Invicta, door de fusie overgenomen V.755D viscount G-AOCB (welke aan het eind van het seizoen weer uit dienst genomen werd). De BMA vloot welke werd ingezet bestond verder uit de V.800 Viscounts G-APND, G-APNE, G-ASED, G-AVJB, G-AWCV, G-AWGV en G-AWXI. Door het kort voor het seizoen uitvallen van een tweetal Viscounts bij de BMA vloot werden voor het voorjaar en zomerseizoen de V.702 Viscount G-APPX van Field Aircraft Services en de V.833 Viscount G-APTD van BUA gehuurd. BMA startte de vluchten op 3 april en vloog door tot en met 17 mei.
Nieuw was de naam van British United Island Airways waarbij de vloot van HPR-7 Heralds werd ingezet met vluchten vanaf London-Gatwick. In de periode 15 april t/m 3 mei zouden de Heralds G-APWE, G-APWF, G-APWG, G-APWJ en G-ASKK daarbij op dagvluchten werden ingezet.
Britannia Airways was ook in 1969 eveneens een groot vervoerder. In totaal zouden 76 vluchten met de B-175 Britannia vloot worden uitgevoerd. In de periode 6 april t/m 15 mei zouden de B-175 Britannia's G-ANBE, G-ANBF, G-ANBI, G-ANBJ, G-ANBL en G-ANBN worden ingezet met vluchten vanaf Manchester, Liverpoool en Newcastle.
Caledonian Airways was de tweede gebruiker welke de Bristol B-175 Britannia zou inzetten bij de bollenvluchten. Het jaar daarvoor te zien op een enkele vlucht, nu ingezet op een programma vanaf London-Gatwick. Het waren de B-175 Britannia's G-ATMA, G-ATNZ en G-AOVJ welke werden ingezet. Eenmaal was geen Britannia voorhanden en zo werd op woensdag 9 april de BAC 1-11 G-AWWX ingezet welke vanaf 11.35 tot 18.05 op het platform geparkeerd stond.
G-ASEN DC-4 Invicta bij vertrek met de bollenbezoekers vanaf Rotterdam (David Booster, Rotterdam, april 1969)
Het was het laatste jaar dat de bollenbezoekers met de DC-4 naar Rotterdam werden vervoerd. In januari 1969 werd Invicta opgenomen in BMA en werden de Viscounts direct bij BMA ingezet. De DC-4'en vlogen nog enkele maanden voor het oude Invicta, voordat zij midden 1969 onder de nieuwe naam Invicta Air Cargo alleen nog op vrachtvluchten zouden worden ingezet. Op Rotterdam waren deze DC-4 in de passagiers uitvoering nog vier keer een lang weekend (vrijdag, zaterdag en zondag) te zien. De DC-4 G-ASPN vloog in april de eerste drie weekends en de DC-4 G-ASEN werd ingezet op het laatste weekend waarbij Invicta met de DC-4 in passagiers uitvoering op 26 april voor het laatst te zien was.
Dan-Air London vloog dat jaar geen compleet programma en werd de AS-57 Ambassador een enkele keer ingezet. In totaal zouden de Ambassadors G-AMAE en G-AMAH zeven keer worden ingezet vanaf Liverpool en London-Gatwick.
Ook Skyways Coach- Air vloog weer een programma vanuit Ashford/Lymphe. gevlogen werd vanaf zaterdag 12 april tot en met 30 april met dagvluchten op zaterdag, zondag, woensdag en vrijdag. De volledige HS-748 vloot bestaande uit de G-ARRW, G-ARMX, G-ARRW, G-ASPL en G-ATMI werd daarbij ingezet. In totaal werden 28 vluchten uitgevoerd.
Autair, nu voor het eerst met Autair International opschriften, werd eenmaal ingezet. Op 27 april werd de BAC 1-11 G-AVOF ingezet op een retour Luton, ingezet op een BMA vlucht.
G-AVOF BAC 1-11-416EK met Autair International opschriften (David Booster, Rotterdam, 27 april 1969)
Weer een zeer goed bollenseizoen op Zestienhoven dat jaar. Gekozen wordt voor een weergave van de bollen 1969 voor het weekend van zaterdag 26 en zondag 27 april 1969. Het weekend waarbij naast de bollencharters een vijftal Zweedse MFI-9B trainers vanuit Hamburg aankwamen voor een tankstop richting Parijs, waarbij later zou blijken dat deze toestellen daarna per Constellation naar Biafra zouden worden overgevlogen.
Zaterdag 26 april 1969
Vickers V.833 Viscount G-APTD werd door BMA gehuurd van BUA. Het toestel behield zijn BUA kleuren en op de verwijderde BUA opschriften op de romp en in de staart werd een bescheiden BMA sticker aangebracht. (David Booster, Rotterdam, april 1969)
Zondag 27 april 1969
Ook de HS-748'en van Skyways Coach Air, zoals de G-ARMX werden in 1969 ingezet . (David Booster, Rotterdam, april 1969)
bron: archief Airnieuws
Wim Zwakhals, april 2019