All-Air

Het opkomende vrachtvervoer in West-Duitsland (Frankfurt) in het midden van de jaren zestig van de vorige eeuw zorgde voor de opkomst van enige kleine vrachtmaatschappijen. Vracht werd in de nacht vervoerd zodat deze toestellen allen op de thuisbasis overdag gezien werden. Een van de nieuwe maatschappijen, All-Air, bracht een eenmalig (uiteraard nachtelijke) bezoek aan Zestienhoven.

De C-54B Skymaster D-ADAB was het eerste toestel van All -Air, ex OO-FAI. Hier zien we het toestel in 1967 op Frankfurt.

De Allgemeine Lufttransportgesellschaft GmbH (afgekort als All-Air) werd in 1965 opgericht door de jonge luchtvaartondernemer Hugo Stinnes. Met opgehaald geld gaf hij de onderneming vorm en in oktober 1966 werd het eerste toestel aangekocht. Dit was de Douglas C-54B Skymaster OO-FAI van Avions Fairey (c/n 27353) welke werd ingeschreven als de D-ADAB en voorzien werd van een rode band over de romp met in rood aangebracht de maatschappij naam. In november 1966 werd gestart met het uitvoeren van vrachtvluchten vanaf Frankfurt, waarbij vooral voor andere maatschappijen werd gevlogen. Er werden meerdere contracten verkregen, zoals de nachtelijke vrachtvlucht Manchester - Dusseldorf - Frankfurt in opdracht van Lufthansa/BEA en Parijs-Frankfurt en zo werd in februari 1967 een tweede Skymaster aangeschaft en wel de C-54B PH-MAE van Martin's Air Charter (c/n 10358) welke werd ingeschreven als de D-ADAC. Op 23 november 1967 werd een derde DC-4 aangeschaft. De G-ARWK (c/n 35936) van Lloyd International welke voor een bedrag van DM 192.000,-, inclusief groot onderhoud, werd aangekocht en werd ingeschreven als de D-ADAD. De 25 jaar oude toestellen hadden het nodige onderhoud nodig zodat vaak maar twee toestellen operationeel waren.

Daarnaast was ook Transportflug met enige DC-4'en gestart met vrachtvluchten vanaf Frankfurt. Naast deze DC-4'en werden door Lufthansa de C-46 Commando's van Capitol en Seaboard World op de nachtelijke vrachtdiensten ingezet.

In september 1968 bleek de financiele boekhouding van het bedrijf niet te kloppen, de drie Skymasters stonden voor een heel hoog bedrag op de balans waardoor de bedrijfsvoering leek te kloppen. Dit betekende al snel het einde van de maatschappij. Na het afwikkelen van het faillissement werden de drie Skymasters D-ADAB, D-ADAC en D-ADAD overgenomen door Transportflug, welke inmiddels vloog onder de naam TF-Cargo.

De PH-MAE van Martins Air Charter werd het tweede toestel van All-Air, de D-ADAC. Hier zien we het toestel voorbij taxien op Frankfurt.

All Air op Rotterdam

Het bleef bij een eenmalig bezoek van All-Air aan Rotterdam-Zestienhoven en nog wel een vrachtcharter in het midden van de nacht. Skymaster D-ADAB kwam op 21 april 1968 om 23.13 uur leeg aan vanuit Frankfurt en vertrok een paar uur later, op 22 april, om 01.02 uur geladen met melkpoeder naar Malta/Luqa. Gezien het nachtelijk tijdstip zijn geen foto's beschikbaar van dit bezoek.

All Air vlootlijst

D-ADAD Douglas C-54G All-Air toont duidelijk zijn vrachtdeuren.

bron; archieven Airnieuws

Wim Zwakhals, november 2019